TELENET – 31/03/2010

Beschrijving van de reclame

Voice over: « Telenet maakt het snelste internet nog sneller. Ook voor zware bestanden.

Spot 1:
Een klassieke western downloaden bijvoorbeeld, zal nu niet langer duren dan indianengeluid.
Spot 2:
Het volledige œuvre van de King of Pop downloaden bijvoorbeeld, duurt voortaan niet langer dan hoge zang.
Spot 3:
Een triestige film downloaden bijvoorbeeld, duurt voortaan niet langer dan weengeluid.

Geniet nu ook van het snelle internet van Telenet. Als je nu klant word, krijg je er een draadloze installatie bovenop voor maar 1 euro, dat is een korting van 148 euro. Info en voorwaarden op telenet.be ».

Motivering van de klacht(en)

Een film van normale DVD kwaliteit en lengte, heeft een bestandsgrootte van 700MB tot 1,5GB, deelde de klager mee.
Telenet verwijst hier dat het downloaden van een film 0,5 seconden duurt. Met het snelste internetabonnement Fibernet 100, die 100Mbit (12,5 MB/s) downloadsnelheid heeft zou dit minstens 56 seconden duren, en dat in optimale omstandigheden.Berekening:
8Mbit = 1MB.
100Mbit/s = 12,5MB/s
700MB/12,5 = 56 seconden (en dus niet 0,5)Telenet is de snelste maar dit is pure misleiding.

Standpunt van de adverteerder

Telenet deelt mee dat in de spot op een ludieke manier aangegeven wordt dat zware bestanden supersnel gedownload kunnen worden.
Nergens in de spot wordt vermeld dat dit in 0,5 seconden gebeurt, maar wel dat dit supersnel gebeurd en dit wordt symbolisch omkaderd met een geluidje. Telenet benadrukt dat het nog steeds om reclame gaat waarin het snelste internet op een speelse en creatieve manier gepromoot wordt. De radiospot duurt gemiddeld 30 seconden. Het is dan ook onmogelijk om reële snelheden van een download weer te geven, ook al is dit volgens de berekeningen van de klager 56 seconden.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot op een ludieke en symbolische wijze weergeeft dat zware bestanden snel kunnen gedownload worden. Er wordt nergens in de spot beweerd dat dit 0,5 of x aantal seconden duurt.

De Jury is van oordeel dat binnen deze context deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden mbt de downloadsnelheden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TELENET
Product/Dienst: Internet
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  31/03/2010