Met als titel : « Le nouveau passe-partout de Suzuki », toont de advertentie een 4x4 voertuig van het merk in een bosweg. Onderaan de advertentie worden het model en de prijs vermeld. Naast de afbeelding van een ander 4x4 model van het merk, vermeldt een beschrijvende tekst het volgende : « … accordez-vous le plaisir sans fin d'une escapade dans la nature ou la douceur d'un trajet en ville en toute sécurité. Jimny JX pour les puristes et Grand Vitara pour les plus gourmands…» , gevolgd door de veiligheidsslogan, het website adres en het logo van het merk.
De adverteerder liet gelden dat deze reclame helemaal niet aanzet om te gaan wildrijden in de natuur. Hij benadrukte dat dergelijk voertuig heel vaak terug te vinden is bij semi-professionele gebruikers (boswachters, landbouwers) en bij georganiseerde en dus toegelaten 4x4 uitstappen en dat de keuze van de visual dus terecht is en niet strijdig met welke code dan ook.
De Jury was van oordeel dat de titel “ le nouveau passe-partout de Suzuki”, in samenspraak met de bewoordingen “escapade dans la nature” en de visual die een 4x4 voertuig afbeeldt op een aardeweg in een bos, kan gepercipieerd worden als een aansporing tot het rijden op plaatsen waar dat volgens de geldende reglementeringen inzake bescherming van het leefmilieu verboden is.
De Jury merkte tevens op dat de advertentie in kwestie verschenen is in de massa-media en bijgevolg de doorsnee consument bereikt (en dus ook de niet-professionele gebruikers). Op basis van art. 9 van de Febiac code en art. 17 van de IKK code, heeft zij de aanbeveling gedaan om deze advertentie niet meer te verspreiden.
De adverteerder liet gelden dat hoewel hij het standpunt van de Jury niet deelt, de advertentie onder deze vorm niet meer zal verspreid worden, met uitzondering van enkele inlassingen in de vakpers die omwille van technische redenen niet meer konden aangepast worden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70