STADIUM KINETIX – 02/02/2016

Beschrijving van de reclame

Op de startpagina van de site staat een advertentie met de tekst “Uw gewicht is geld waard!! Word nu lid van de meest unieke fitness- en sportclub van Brussel en krijg uw gewicht als korting in euro’s. Onze weegschaal staat klaar!” en de afbeelding van een vrouw die een weegschaal onder de arm houdt.
Als men op de advertentie klikt, komt men op een pagina met de volgende tekst:
“Uw gewicht is geld waard!!
Geniet van deze unieke actie, kies uw type abonnement en vul ook je gewicht in. (max. 99kg.) (Wij meten ook nog even je gewicht bij uw eerste bezoek). Uw gewicht wordt van uw totaalbedrag afgetrokken.”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager wordt de belofte van deze reclame, een korting gelijk aan het gewicht, niet gerespecteerd. Als men lid wil worden is de korting slechts gelijk aan de massa en niet aan het gewicht. Bijvoorbeeld: een persoon waarvan de massa 87 kg is en het gewicht 870 Newton, krijgt een korting van 87 euro en niet van 870 euro zoals beloofd door de reclame.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat zich op de website van de adverteerder een advertentie bevindt met de tekst “Uw gewicht is geld waard!! Word nu lid van de meest unieke fitness- en sportclub van Brussel en krijg uw gewicht als korting in euro’s. Onze weegschaal staat klaar!” en dat men als men op de advertentie klikt op een pagina komt met de volgende tekst: “Uw gewicht is geld waard!! Geniet van deze unieke actie, kies uw type abonnement en vul ook je gewicht in. (max. 99kg.)”.

De Jury heeft kennis genomen van de klacht die benadrukt dat de aangekondigde korting slecht gelijk is aan de massa en niet aan het gewicht. De Jury heeft eveneens genoteerd dat, wetenschappelijk gezien, Newton de eenheid is voor gewicht terwijl massa uitgedrukt wordt in kilogram.

Niettemin, aangezien in de omgangstaal, zoals ook in de tekst van de advertentie in dit geval (“vul ook je gewicht in. (max. 99kg.)”), het gewicht wordt uitgedrukt in kilo’s, is de Jury van mening dat de gemiddelde consument wel degelijk zal begrijpen wat de korting is die hij zal kunnen genieten.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om de consument op dit punt te misleiden.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: STADIUM KINETIX
Product/Dienst: Fitnessclubs
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  02/02/2016