RV MOTORS – 25/08/2009

Beschrijving van de reclame

Reclame-inlassing in Passe-Partout voor Hyundai.

Motivering van de klacht(en)

De reclame vermeldt de vermeldingen inzake CO2-uitstoot en brandstofverbruik in een lettergrootte die veel kleiner is dan hoofdboodschap in deze reclame, hetgeen strijdig is met het K.B. van 5 september 2001 en art. 5 van de Febiac code. Bovendien bepaalt art. 5 van de Febiac code het volgende: De CO2- en verbruiksgegevens die worden weergegeven, zijn de waarden van het getoonde model in zijn getoonde versie (versie met manuele versnellingsbak / versie met automatische versnellingsbak / versie met benzinemotor / versie met dieselmotor / …). Indien de reclame niet specifiek één bepaalde versie betreft maar een reeks van voertuigen van hetzelfde model of hetzelfde merk, dan worden beide uiterste waarden (minimum en maximum) vermeld van het gemiddelde verbruik en de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de officiële testcyclus van de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeftDit is niet het geval aangezien de reclame geen rekening houdt met het model i20 1.4 Lounge automatique (6,2 l/100km et 146 gCO2/km).

Standpunt van de adverteerder

Geen antwoord

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame verwijst naar 3 modellen (2 modellen met specifieke prijsvermelding: i20STC, 3-deurs, 1,2 Lounge + i20STC, 3-deurs 1,4CRDi Lounge - en het getoond model zonder prijsaanduiding: i20 1,6 CRDi Style 5-deurs, waarvan geen automatische versie bestaat) en vermeldt de vork (officiële CO2-uitstoot + brandstofverbruik) tussen het laagste en het hoogste model in kwestie, wat conform is met de bijlage IV van het Koninklijk Besluit van 05/09/2001 en met het art. 5 van de Febiac code.

Daarentegen heeft de Jury vastgesteld dat de lettergrootte van de vermeldingen inzake CO2-uitstoot en brandstofverbruik (1mm) kleiner is dan hetgeen terzake voorgeschreven is door art. 5 van de Febiac code (1,5 mm). Deze advertenties zijn derhalve strijdig met het K.B. van 05/09/2001 en met de Febiac code.

De Jury heeft aan de adverteerder verzocht om deze advertenties te wijzigen door ze in overeenstemming te brengen met het K.B van 05/09/2001 en art 5 van de Febiac code en intussen deze reclame niet meer te verspreiden.

De adverteerder heeft bevestigd dat hij de Jurybeslissing zal naleven.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: RV MOTORS
Product/Dienst: Hyundai
Onderzoekscriteria: Wettelijkheid, Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  25/08/2009