RTL TVI – 14/03/2006

Beschrijving van de reclame

Een Tv-spot met rustgevende achtergrondmuziek toont beelden van een tropisch eiland.
Vrouwenstem : « Vous rêvez de vous envoler vers une destination lointaine. Vous rêvez de nature luxuriante, de profondeurs océanes, d'un paradis perdu. Vous rêvez de vous sentir vivre à nouveau, sauvage et enflammé. Oceanic Airlines, la porte ouverte à tous vos rêves. Découvrez notre destination gratuite sur www.oceanic-air.be »

Begeleidende tekst :
Découvrez notre destination gratuite. www.oceanic-air.be.
Océanic-Airlines, la porte ouverte à tous vos rêves.
Découvrez notre destination gratuite. www.oceanic-air.be.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend. Zij stelt dat men een gratis reis kan verkrijgen terwijl op de website wordt vermeld dat de onderneming haar activiteiten gestaakt heeft.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder, CLT-UFA voor zijn programma op RTL-TVi, liet gelden dat het om een autopromotie gaat voor de lancering van het tweede seizoen van de serie LOST. Deze scène heeft als doel promotie te maken voor de serie door dit op originele wijze te communiceren. De informatie die wordt weergegeven op de site, wordt op een ludieke manier voorgesteld en informeert de internetsurfer meteen over de komst van het tweede seizoen van de serie. Hij benadrukte dat door een bezoek te brengen aan de website, het autopromotionele karakter van de operatie meteen duidelijk wordt. Dit werd trouwens overgenomen door de Franstalige Belgische pers.

Jurybeslissing

De Jury heeft de betreffende spot onderzocht. Ze stelde vast dat door op de website www.oceanic-air.be te klikken, waarnaar verwezen wordt in de bovengenoemde spot, het duidelijk wordt dat het om een autopromotie gaat van de adverteerder voor het tweede seizoen van de serie “Lost”. Rekening houdend met wat voorafgaat, is zij van mening dat de betreffende reclame niet van aard is de gemiddelde consument te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: RTL TVI
Product/Dienst: Océanic-Air
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  14/03/2006