RTL TVI – 06/05/2019

Beschrijving van de reclame

De spot toont twee mannen die trainen op een voetbalveld.
Man 1 : « Ben dis donc, pour ton retour t’as la forme. »
Man 2 : « T’as vu ça ? Ces quelques jours de repos m’ont requinqué, je ne te dis pas. »
Man 1 : « Ça se voit. »
Man 2 : « Et comme mon médecin dit toujours : un cancer, on n’en meurt plus. »
Man 2 : « Allez, on y va ? »
VO + tekst op het scherm: « Ceci est une fiction. Aidez-nous à en faire une réalité pour tous les cancers. ».
Logo van Télévie en www.televie.be
VO : « Le Télévie soutient la journée mondiale contre le cancer. Faites un don sur televie.be. ».

De spot toont dokters in de gang van een ziekenhuis.
Vrouw : « Ah dis, finalement tu as reçu les résultats de Madame D. ? »
Man : « Madame D., oui, c’est un cancer. »
Vrouw : « Ah ok, je vais aller lui dire. Ça va la rassurer.
Man : « Très bien. »
VO + tekst op het scherm : « Ceci est une fiction. Aidez-nous à en faire une réalité pour tous les cancers. ».
Logo van Télévie en www.televie.be
VO : « Le Télévie soutient la journée mondiale contre le cancer. Faites un don sur televie.be. ».

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat deze spots die een impact willen hebben op de bevolking erg traumatiserend en verontrustend zijn voor patiënten met kanker. Bij elke uitzending is zijn echtgenote die aan kanker lijdt erg gechoqueerd. Volgens hem zijn deze spots volstrekt respectloos voor de betrokken patiënten en berokkenen ze hen extra leed.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de aangeklaagde campagne als doel heeft om te sensibiliseren over het belang van kankeronderzoek. Om deze doelstelling volledig te verwezenlijken en de bevolking bewust te maken van het essentiële karakter van onderzoek in de strijd tegen kanker, heeft hij besloten een campagne met een krachtige boodschap op te zetten.

Deze boodschap ontwikkelt zich over drie scenario’s: “Wat als kanker op een dag ons niet meer angstig maakt?”, “Wat als kanker op een dag niet meer dodelijk is?” en “Wat als kanker op een dag makkelijk te behandelen is?”. Deze scenario’s zijn momenteel nog fictie, enkel een stevige investering in onderzoek zal ervoor kunnen zorgen dat deze scenario’s omgezet worden in realiteit.

De adverteerder verzet zich tegen de interpretatie die de klager aan deze campagne geeft. Het is geenszins de bedoeling dat de boodschap traumatisch, angstaanjagend of oneerbiedig is voor kankerpatiënten.

Het enige doel van de campagne is om de aandacht van de kijker te trekken en zo geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Deze boodschap weerspiegelt dus het duidelijke en hoopvolle doel van Télévie: steeds meer kankerpatiënten genezen met minimaal invasieve ingrepen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de Tv-spots in kwestie en van de klacht die hierop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat deze spots personen tonen die uitspraken doen die niet overeenstemmen met de realiteit
(« un cancer, on n’en meurt plus », « c’est un cancer (…) je vais aller lui dire. Ça va la rassurer. ») maar dat meteen daarna op het scherm en via de voice-over de boodschap volgt « Ceci est une fiction. Aidez-nous à en faire une réalité pour tous les cancers. ».

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft zij genoteerd dat deze spots als doel hebben om het grote publiek te sensibiliseren over het belang van kankeronderzoek en om de aandacht te trekken van de kijkers om giften te bekomen die bedoeld zijn voor onderzoek.

De Jury is van mening dat de doelen van de campagne en de boodschap die de adverteerder wil meedelen duidelijk blijken uit de Tv-spots en dat de woorden die gebruikt worden in de betrokken spots een rechtstreeks en proportioneel verband hebben met het einddoel van de campagne.

Zij is derhalve van oordeel dat de spots in kwestie niet in strijd zijn met de JEP-Regels inzake niet-commerciële reclame en niet getuigen van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Hoewel de Jury haar begrip wil uitdrukken voor de persoonlijke situatie van de klager, is zij ook van oordeel dat de spots niet van aard zijn om door de gemiddelde kijker als oneerbiedig te worden ervaren en dat ze de menselijke waardigheid van mensen met kanker niet aantasten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: RTL TVI
Product/Dienst: Télévie Campagne
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  06/05/2019