ROSSEL / 7DIMANCHE – 01/06/2006

Beschrijving van de reclame

Een advertentie bevat de volgende tekst:
Gagnez 2 places de cinéma. Chaque semaine 7Dimanche Charleroi vous offre un total de 16 places de cinéma (Film au choix du gagnant). Comment procéder ?
-Un « mot de passe » sera dissimulé chaque semaine dans les programmes cinéma de 7Dimanche Charleroi.
-Trouvez ce mot de passe et envoyez-le par SMS au 3536 (du dimanche au mercredi minuit). Coût du sms : 0,50 euro.
-Envoyez : 7D suivi du code de votre région (Charleroi) et du mot de passe de la semaine.
-Un tirage au sort désignera les gagnants qui seront avertis personnellement.

Vervolgens worden de films opgesomd die momenteel te zien zijn in de bioscoopzalen van Carollywood en Marignan. Ook het paswoord “La Doublure” wordt vermeld.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend en wanneer men naar dit nummer een sms verstuurt, ontvangt men even later het bericht dat dit nummer overeenstemt met een chatnummer. Het tweede bericht spoort aan om een meisje te kiezen om mee te chatten.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder lichtte toe dat hij dit korte telefoonnummer zelf heeft gebruikt teneinde na te gaan of er een vergissing was gebeurd tijdens de codering van de advertentie. Hij stelde vast dat alles correct verliep. Hij deelde mee dat zijn dagblad deel uitmaakt van een belangrijke groep, die haar goede naam zeker niet op het spel wil zetten door misleidende reclameboodschappen te verspreiden met valse aankondigingen en telefoonnummers die verwijzen naar erotische advertenties. Hij stelde de vraag of de klager zich niet gewoon vergist heeft bij het coderen van de boodschap.

Jurybeslissing

De klager liet gelden dat hij deze twee ontvangen boodschappen niet heeft bewaard en dat het mogelijk is dat hij het cijfer 4 in plaats van 5 heeft ingetoetst. Hij heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de adverteerder.

Rekening houdend met wat voorafgaat, heeft de Jury het dossier afgesloten.

Adverteerder: ROSSEL / 7DIMANCHE
Product/Dienst: Wedstrijd voor bioscoopkaartjes
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  01/06/2006