Een advertentie toont een jonge vrouw die gedeeltelijk in rug- en zijaanzicht wordt afgebeeld. Men ziet noch haar nek noch haar hoofd en 1 blote borst is zichtbaar. Zij draagt uitsluitend een jeans en aan haar pols een uurwerk van het merk. Er worden 3 modellen van het uurwerk als voorbeeld getoond ter hoogte van haar hand. Tekst : “the body language”. Onderaan bevindt zich de referentie van het model, de prijs (vanaf), een telefoonnummer en het logo van het merk.
De adverteerder lichtte toe dat aangezien hij niet alleen uurwerken aanbiedt voor heren maar ook voor dames, hij in zijn communicatie gekozen heeft voor de slogan “the body language”. Net zoals kleding en gebaren geeft een uurwerk de persoonlijkheid weer van de persoon die het draagt. De fotografie in sepia kleuren is sober en esthetisch en legt de nadruk op de verleidelijke schoonheid van vrouw en horloge, zonder enige vulgariteit of banale erotiek. Het commerciële succes bij het vrouwelijk publiek heeft aangetoond dat horlogemodel en ambiance elkaar waardig hebben aangevuld in deze homogene campagne.
Rekening houdend met haar aanbevelingen inzake voorstelling van de persoon in de reclame, in het bijzonder wat betreft het gebruik van de naaktheid, is de Jury de mening toegedaan dat de boodschap geen onfatsoenlijk of obsceen karakter heeft. Wat de naaktheid betreft, is zij van oordeel dat dit in casu niet vernederend of onterend overkomt. De Jury heeft derhalve beslist geen opmerking te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70