In een radiospot hoort men een conversatie tussen kinderen en hun ouders die allen in een wagen zitten. Dochter : “Eiii! Papaaa, Matthias heeft ne scheet gelaten”. (de hond gromt even). Zoon : “Ni waar! De roeper is de poeper! Dochter : “Wablief? Mamaaa, Willem zegt dat ik. Mama : “Eh, lieverd, het stinkt inderdaad wel een beetje in de auto”. Papa : “'t zal uwen hond wel zijn”. Vrouwenstem : “Misschien is het uw airco wel ? Slecht onderhouden airconditioning kan leiden tot ongemakjes als verminderd koelingsvermogen of hinderlijke geurtjes. Bij Renault kost het forfait voor een check-up airconditioning maar 18 euro. 18 euro, da's geen geld voor een beetje zuivere lucht. Wie beter dan Renault kan uw Renault onderhouden”.
De adverteerder liet gelden dat het idee van deze spot geïnspireerd is door dialogen die kinderen dagdagelijks voeren. De kinderen waren in de opnamestudio vergezeld van hun ouders die geen aanstoot namen aan deze dialoog. De adverteerder verwees tevens naar een tv-programma voor kinderen waarin een varken voortdurend windjes laat en benadrukte dat deze spot geenszins opvalt door extreem slechte smaak.
De Jury was van oordeel dat deze spot een realistische situatie weergeeft (kinderen die kibbelen in de wagen) die gerealiseerd werd op een humoristische maar toch neutrale manier (er wordt enkel verwezen naar een wind, het geluid zelf werd achterwege gelaten). Daar deze spot geenszins onfatsoenlijk overkomt en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70