Een TV spot toont 3 verschillende scènes:
Scène 1: Een jonge vrouw met een been in het gips bevindt zich in de consultatieruimte van een arts. Op het ogenblik dat de arts aanstalten maakt om het gips te verwijderen horen we een vrouwenstem: “Pas de soucis, il y a quatre semaines, elle a utilisé les bandes de cire froide Veet prêtes à l'emploi.”
Scène 2 met tekst “Quatre semaines plus tôt”: De vrouw onthaart haar benen met het betreffende product. Vrouwenstem: “Réchauffez, appliquez, retirez simplement.”
Scène 3: De dokter verwijdert het gips van het been van de vrouw en voelt de gladheid. Vrouwenstem: “Quatre semaines plus tard, vos jambes sont toujours aussi douces." De volgende tekst verschijnt: “Efficacité: 4 semaines.” Vervolgens klopt de dokter met een hamertje op de knie van de vrouw waardoor haar been ineens omhoog schiet en de dokter raakt in zijn intieme delen. Vrouwenstem: “Ah, si tout pouvait durer aussi longtemps.”.
Tenslotte wordt het product in beeld gebracht. Vrouwenstem: “La douceur Veet, une sensation qui dure.”
De adverteerder deelde een verklaring mee van een professor aan de University of Bradford, waarin uitgelegd wordt dat de haargroei uit verschillende fasen bestaat:
1.de anagene fase: beperkte fase waarin haarvezels geproduceerd worden
2.de catagene fase: korte overgangsfase waarin tot 70% van het haarfollikel verloren gaat en geen nieuwe haarvezels geproduceerd worden
3.de telogene fase: rustfase waarin niets gebeurt.
De duur van elk van deze fases varieert over het hele menselijke lichaam. Op de hoofdhuid duurt de anagene fase ongeveer 3 jaar, de catagene fase 3 weken en de telogene fase 3 maanden. Op andere delen van het lichaam (bv.: wenkbrauwen, armen en benen) kan de rustfase zelfs langer duren. De behaarde huid die wordt afgesloten zal meer haar behouden aangezien het haar niet spontaan kan uitvallen. Daarom kan de huid die gedurende een zekere tijd werd afgesloten, er behaarder uitzien (de vezels van de haren van de vorige telogene fase, evenals de nieuwe haren van de anagene fase). Echter zou nergens bewezen zijn dat een gipsverband op zichzelf haargroei kan stimuleren.
De adverteerder benadrukte dat de uiteenzetting van deze expert aantoont dat haar niet beter groeit indien de huid afgedekt wordt met een gipsverband. Anderzijds onderlijnde hij dat in het scenario van de publiciteit aangenomen wordt dat de huid net voor het aanbrengen van het gips onthaard werd, hetgeen zou betekenen dat de overgrote meerderheid van de haartjes tijdens de periode van afsluiting opnieuw in de groeifase (anagene fase) zouden komen en er geen of weinig haartjes zouden uitvallen, zelfs niet wanneer het gips uiteindelijk verwijderd wordt. De ophoping van uitgevallen haar onder een gipsverband zou alleen zichtbaar zijn als het haar er reeds was bij het aanbrengen van het gips of indien het haar enkel oppervlakkig was verwijderd, zoals bijvoorbeeld door een scheerbeurt.
Anderzijds liet de adverteerder gelden dat hij gebruik heeft gemaakt van het creatieve concept van een gipsverband teneinde een herkenbaar scenario te creëren (loopt tevens over een periode van enkele weken) waarmee de consument zich kan identificeren. Hij legde uit dat de nadruk hierbij op de marketingboodschap ligt en het scenario niet letterlijk dient geïnterpreteerd te worden.
Tenslotte liet de adverteerder de resultaten geworden van een studie uitgevoerd door een onafhankelijk laboratorium teneinde de claim “na 4 weken zijn uw benen nog altijd even zacht” te staven.
De Jury heeft vastgesteld dat gebruik gemaakt wordt van een scenario met een gipsverband teneinde de marketingboodschap (“na 4 weken zijn uw benen nog altijd even zacht”) in de verf te zetten.
Rekening houdend met de meegedeelde informatie waaruit volgt dat:
-in het scenario in kwestie het been onthaard was voor het aanbrengen van het gipsverband waardoor de haren enkel in anogene fase komen en er weinig of geen haartjes van de vorige telogene fase aanwezig zijn;
-het niet bewezen is dat gipsverband de haargroei kan stimuleren;
-een studie aantoont dat de claim “4 weken efficiëntie” niet ongerechtvaardigd is
heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70