De spots tonen koppels die een van de producten uit het gamma Durex Pleasure Gels gebruiken (op een bed en in een bad).
Voice-over: “Ce soir, découvrez une nouvelle expérience avec la gamme de Pleasure Gels Durex.”.
Nadien zijn de producten in kwestie en de tekst “Jusqu’où irez-vous ce soir ?” te zien, vervolgens “love sex” en het logo van Durex.
Voice-over: “Découvrez aussi Durex Lovers Connect, du Pleasure Gel sensuel pour une sensation incroyable” en tekst op het scherm: “Chaleur sensuelle pour elle – Expérience frissonnante pour lui – Ensemble une sensation incroyable”.
De adverteerder deelde mee dat de huidige reclames betrekking hebben op glijmiddelen en niet op condooms, en dat deze reclames niet voor 20u worden uitgezonden.
De Jury heeft vastgesteld dat de spots koppels tonen die het product gebruiken waarvoor reclame gemaakt wordt – glijmiddelen – zonder seksuele betrekkingen in beeld te brengen.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury er nota van genomen dat de spots in kwestie niet worden uitgezonden voor 20 u.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context, is de Jury van mening dat deze reclames geen beweringen of visuele voorstellingen bevatten die indruisen tegen de algemeen geldende fatsoensnormen.
De Jury is eveneens van mening dat deze reclames niet van aard zijn morele schade te berokkenen aan kinderen of adolescenten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70