REBATH – 22/06/2011

Beschrijving van de reclame

De website vermeldt onder meer het volgende:

Uw badkamer in 1 dag, renovatie & nieuw!

- Geen afbraakwerken nodig
- Persoonlijk advies, eigen plaatsingsteam
- Volledige installatie in 1 dag
- Levenslange garantie
- Reeds 2.000.000 tevreden klanten

Bij Rebath kan een badkamerrenovatie meestal volledig worden uitgevoerd in één werkdag! In tegenstelling tot een klassieke renovatie, hoeft u uw badkamer bij Rebath dus helemaal niet lang te missen.

4. Hoe lang is mijn badkamer buiten gebruik? Bij een klassieke vernieuwing of verbouwing kan je vaak dagen of weken geen gebruik maken van je badkamer. Bij Rebath kan je in de meeste gevallen al na 1 dag volop genieten van je nieuwe badkamer.

7. Wie helpt mij mijn droombadkamer te realiseren? Steeds zorgt een Rebath adviseur voor een persoonlijke begeleiding om de badkamer van je dromen te realiseren. Zowel technisch- als stijladvies zijn bij Rebath steeds gratis.

Motivering van de klacht(en)

De klager heeft verschillende problemen ondervonden tijdens de renovatie van zijn badkamer (de bestelde douche en WC passen niet, geen bedrading voor ventilatie achter de wand, termijnen niet nageleefd, alleen koud water, …). Hun reclame (in één dag en technisch- en stijladvies) is niet waar.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder bevestigde dat de inhoud van de reclame beheerd wordt in België.

Met betrekking tot de elementen van de klacht:
1 dag:
o Rebath wordt inderdaad in 1 dag (ofwel 24u) geplaatst, meestal in een halve dag. Dat kan omdat zij geen tegels/muren afbreken maar de bestaande muren met Rebath wandpanelen bekleden.
o Hetzelfde indien de klant vraagt om zijn bad/douche te vervangen door een Rebath wand/douche. Bad/douche wordt weggehaald en op hetzelfde plaats en op bestaande leidingen wordt er een nieuwe geplaatst.
o In sommige gevallen vraagt de klant om, buiten Rebath ook andere werken uit te voeren in zijn badkamer, deze worden al dan niet door Rebath geaccepteerd en aansluitend uitgevoerd. Rebath is hiervoor geen vragende partij en stelt altijd voor om deze door iemand anders te laten uitvoeren. Op vraag van de klant gaan zij deze werken uitvoeren, om een service te bieden aan de klant.
o In zo’n geval kan de uitvoering uitlopen tot 2 à 3 dagen of meer, afhankelijk welke bijkomende werken gevraagd zijn door de klant.

Durabath SSP is krasbestendig: het gaat hier om een polymere plaat. Hier moet men toch moeite doen om een kras in te krijgen. Wat Rebath niet beweert, is krasvrij. Geen enkele materie is krasvrij, zelfs diamant niet. Voordeel van Durabtah SSP is indien men een kras heeft deze makkelijk is om weg te werken door simpelweg te polieren.

Technisch en stijl advies is bij hen altijd gratis. Hoe gaan zij te werk: klant contacteert hen voor een offerte, zij gaan vervolgens ter plaatse om een bestek op te maken. Ter plaatse wordt een stijladvies Rebath gegeven, technische dienst volgt het technische gedeelte op. Beiden zijn inderdaad gratis. De klant is niet verplicht om bij hen te kopen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de klacht betrekking heeft op de volgende beweringen in de reclame:
-in 1 dag
-krasbestendig
-gratis technisch- en stijladvies.

Met betrekking tot de bewering “in 1 dag”, heeft de Jury opgemerkt dat deze bewering in de reclame genuanceerd wordt in de onderstaande tekst : “in bijna alle bestaande badkamers /meestal in één werkdag”. De Jury is derhalve van oordeel dat dit geen absolute bewering uitmaakt en deze formulering niet van aard is om de consument te misleiden.

Met betrekking tot de bewering “krasbestendig”, heeft de Jury ingevolge het schrijven van de adverteerder genoteerd dat het om een polymere plaat gaat en dat eventuele krassen dmv polieren kunnen weggewerkt worden. De Jury noteert eveneens dat nergens beweerd wordt dat de materie krasvrij is, doch louter dat de materie krasbestendig is. De Jury is van oordeel dat deze bewering evenmin te absoluut gesteld is en evenmin van aard is om de consument te misleiden.

Met betrekking tot de bewering dat technisch en stijladvies gratis is, noteert de Jury dat de adverteerder bevestigt dat er ter plaatse gegaan wordt bij de klant en er effectief stijladvies zou gegeven worden en dat de technische dienst het technische gedeelte opvolgt. De adverteerder bevestigde dat de klant niet verplicht is om bij hem te kopen. De Jury is van oordeel dat bij gebreke aan bewijselementen die zouden aantonen dat er wel zou gefactureerd zijn voor stijl of technisch advies, zij geen opmerkingen kan formuleren mbt dit aspect.

Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury derhalve geen opmerkingen geformuleerd mbt deze reclame.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: REBATH
Product/Dienst: Badkamer
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Woning/meubilair
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  22/06/2011