PROCTER & GAMBLE – 29/08/2007

Beschrijving van de reclame

In een Tv-spot met klassieke achtergrondmuziek (opera Wagner - Walkürenrit), horen we vooreerst een vrouwenstem die vraagt : “Hoe ga je in een zetel zitten ?” en toont vervolgens een peuter die in een zetel kruipt, waarna de producten (pampers met snel-weg laagje + vochtige doekjes) worden geïllustreerd.
Vrouwenstem : “ Nu begrijp je waarom Pampers Active Fit een uniek snel-weg laagje heeft dat supersnel absorbeert, zelfs ondersteboven. Geen enkele luier absorbeert sneller in alle posities en om je actief kleintje van kop tot teen proper te houden zijn er Pampers Active doekjes voor het snoetje, de handjes en de billetjes. Pampers Active alles in een doekje”. Vermelding op het einde van de reclame : “Pampers. Geïnspireerd door baby's. www.pampers.be”.

Motivering van de klacht(en)

Het feit om het urineren van baby's te laten samengaan (cfr product in kwestie : pampers voor baby's) met de muziek van de Walkürenrit (opera Wagner) beledigt de nagedachtenis van een groot componist en denigreert een Germaanse mythe.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat herkenbare klassieke muziek regelmatig gebruikt wordt in allerlei reclamespots omwille van de kracht, de dynamiek of de emotie die de muziek uitstraalt en op die manier de reclameboodschap woordeloos versterkt.
De Walkurenrit van Wagner (die ook gebruikt werd in de film “the Apocalyps Now”) benadrukt in de Pamperspot vooral het beweeglijke, het tomeloze en de ondernemingszin van een actieve peuter, die ondanks zijn dolle kuren droge billetjes en droge kleertjes behoudt. Geenszins doen de beelden, noch de intentie van de reclamespot, afbreuk aan de genialiteit van de componist van de muziek. Integendeel, ook niet kenners van klassieke muziek, horen en voelen het perfecte samenspel van de Walkurenrit en de levendig spelende peuter. De adverteerder stelde dan ook van mening te zijn dat deze spot op generlei wijze denigrerend of van slechte smaak of anti-Duits zou zijn en dat de art. 2 en 12 van de ICC code geenszins geschonden zijn. Tenslotte deelde de adverteerder mee dat deze spot in gans Europa wordt uitgezonden en dat hij tot nu toe geen enkele klacht had ontvangen.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat het gebruik van klassieke muziek als achtergrondmuziek teneinde deze spot kracht bij te zetten, niet van aard is om de muziek in kwestie, noch de componist ervan in diskrediet te brengen. Zij is tevens van oordeel dat de spot geenszins denigrerend is voor de Germaanse mythe en in geen enkel opzicht doet denken aan anti-Duitse gevoelens.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: PROCTER & GAMBLE
Product/Dienst: Pampers
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak, Kleineren
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  29/08/2007