De Facebookpost « Mes économies d’énergies & bons plans – Belgique » bevat de volgende vermeldingen:
« Produire de l’électricité en toute simplicité » et
« Consommez votre production
Réduisez vos factures d’énergie
Sans avance de frais
F… En voir plus »
Hieronder een kader met een doorzichtige afbeelding van de Belgische vlag en een huis met zonnepanelen, met daarin een afbeelding van de Waalse haan en de volgende tekst:
« Recherche
300 propriétaires
Susceptibles d’installer des panneaux solaires pour réduire leurs factures d’énergie
Cliquez sur votre âge
-35 ; 35-47 ; 47-65 ; 65+ ».
Hieronder een link naar een website en de tekst « Fini les factures d’électricité ».
Volgens de klager gebruikt deze reclame het officiële logo van het Waalse Gewest om ten onrechte een officiële band met het Waalse Gewest te suggereren, wat ongepast en misleidend is.
De adverteerder deelde mee dat het logo op de reclame in kwestie niet voorkomt op de lijst van officiële Waalse logo's die in mededelingen mogen worden gebruikt, en dat het enige doel van de haan op de reclame is om aan te geven dat de reclame bestemd is voor het Waals Gewest en niet voor het Vlaams Gewest. Bovendien wijst de reclame nergens op een partnerschap met het Waals Gewest en is deze ook niet bedoeld om het publiek te misleiden.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en de Facebookpost “Mes économies d’énergies & bons plans – Belgique” die onder andere een afbeelding van de Waalse haan bevat en een aanbod gericht aan huiseigenaren die zonnepanelen zouden willen installeren om hun energierekening te verlagen.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft zij genoteerd dat de haan op de reclame enkel bedoeld is om aan te geven dat deze gericht is op het Waals Gewest en niet op het Vlaams Gewest.
Zij heeft ook vastgesteld dat de bovengenoemde afbeelding van de Waalse haan niet precies het huidige officiële gewestlogo is.
De Jury is niettemin van oordeel dat het gebruik van de betrokken afbeelding in deze context wel degelijk de symboliek van het Waals Gewest oproept en dus verwarring kan scheppen door de indruk te wekken dat er een officiële instantie bij betrokken is.
Zij is derhalve van mening dat, hoewel in de Facebook-post geen melding wordt gemaakt van een partnerschap met het Gewest, de verwijzing naar de Waalse haan impliciet een officiële stempel geeft aan de inhoud van de communicatie.
De Jury is dan ook van oordeel dat de betrokken reclame de gemiddelde consument op dit punt kan misleiden, wat in strijd is met artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-code).
Op basis van voornoemde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht de reclame in kwestie te wijzigen en, bij gebreke hieraan, deze niet meer te verspreiden.
Bij gebrek aan positieve reactie van de adverteerder is het dossier ter kennis van de Raad voor Reclame gebracht overeenkomstig artikel 11 van het JEP-Reglement.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70