PEUGEOT – 03/10/2000

Beschrijving van de reclame

Met als titel “Tweede opeenvolgende overwinning van een Peugeot 306 op de Proximus 24 Uren van Spa !”, toont de advertentie de achterruit van een wagen met de vermelding “Peugeot winner 48 Hours Spa-Francorchamps”. De tekst vermeldt dat voor een heruitgave van zo'n topprestatie je moet kunnen rekenen op “de piloten, de partners, een buitengewone teamspirit en … een wagen die bestand is tegen de meest extreme omstandigheden : de Peugeot 306”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als strijdig met de Febiac code, want er wordt gesuggereerd dat een gewone seriewagen de 24 u. van Francorchamps kan winnen.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het feit dat het reglement van de 24 Uren van Francorchamps voorschrijft dat de wagens die eraan deelnemen gecommercialiseerde modellen moeten zijn en gelet op de inhoud van de advertentie heeft de Jury geen opmerking geformuleerd.

Adverteerder: PEUGEOT
Product/Dienst: Peugeot 306
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Andere
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  03/10/2000