PAIRI DAIZA – 27/08/2013

Beschrijving van de reclame

In de spot ziet men een kind dat lemuren in halfopen opsluiting voedert.

Motivering van de klacht(en)

De klager is naar Pairi Daiza geweest en is met zijn gezin naar het eiland van de lemuren in halfopen opsluiting gegaan. Zijn dochters aaien er eentje en voederen hem enkele kruimels van een koekje. Een verzorgster die er net naast staat, slaat op de hand van een van de dochters en roept “verboden te voederen”. Op dat ogenblik ziet de klager effectief een bord met daarop het verbod om de lemuren te voederen uitgelegd. Maar wat was hij verrast deze reclame te zien waarin men duidelijk kinderen de lemuren ziet voederen. Volgens hem is deze reclame dus duidelijk leugenachtig.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft meegedeeld dat hij op zijn minst verrast is door deze klacht en haar absoluut ongegrond vindt.
Zijn bezoekers mogen immers, zoals getoond wordt in zijn reclame, wel degelijk de lemuren voederen. Dit is trouwens een ‘must’ tijdens het bezoek aan zijn dierentuin. Dit gebeurt op vaste tijdstippen in aanwezigheid van verzorgers die dan kleine gedroogde rozijnen waar de lemuren verlekkerd op zijn uitdelen aan de bezoekers. Deze tijdstippen (net zoals de tijdstippen van het voederen van andere dieren) staan duidelijk vermeld op de kaart die aan de ingang aan alle bezoekers wordt uitgedeeld en op de site zelf (borden op het eiland van de lemuren). Honderdduizenden bezoekers hebben in Pairi Daiza al de gelegenheid gekregen om lemuren te voederen omdat ze de tijdstippen die overal vermeld staan hebben gerespecteerd. Daarenboven bewaken twee verzorgers permanent het eiland van de lemuren om te voorkomen dat de bezoekers eender wat te eten geven aan de lemuren (snacks, koekjes, enz. die slecht zijn voor hun gezondheid) op eender welk tijdstip. Het is net om hen bij hun opdracht te helpen dat de borden met “les nourir c’est les tuer” geplaatst werden.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot die een kind toont dat lemuren in halfopen opsluiting voedert.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de bezoekers de lemuren wel degelijk mogen voederen op vaste tijdstippen die vermeld staan op de kaarten die aan de ingang worden uitgedeeld aan de bezoekers en op de site zelf, in aanwezigheid van verzorgers die rozijnen uitdelen aan de bezoekers en dit om te voorkomen dat de bezoekers eender wat te eten geven aan de lemuren op eender welk tijdstip.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: PAIRI DAIZA
Product/Dienst: Dierentuin
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  27/08/2013