NECKERMANN – 10/07/2008

Beschrijving van de reclame

Een TV spot toont beelden van feestende jongeren en optredens.
Vrouwenstem :
JIM GETAWAY BY NECKERMANN. Exclusif Bodrum Turkije. Ga met JIM een weeklang uit de bol in exclusief gezelschap van Regi en Koen Buyse van Zornik. Getaway and party in style in Bodrum Turkije van 29 augustus tot 5 september. All in 5 sterren hotel. Exclusieve optredens en life Jam sessions met Regie en Koen. We like to party party op een mini cruise met VJ Dimi. Spetterende party met optreden van Regi en club Halikarnas. Boek snel op Jim Getaway.be, want het aantal plaatsen is beperkt. Jim Getaway. Verboden voor snotapen en oude zakken.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame (niet voor snotneuzen en oude zakken) is totaal respectloos en beledigend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de reclameboodschap zich specifiek tot een bepaalde doelgroep richt, met name jongeren die graag uitgaan in de leeftijdscategorie van 18 tot 20 jaar. Dit brengt met zich mee dat er een eigen stijl en een apart taalgebruik wordt gehanteerd in de communicatie, een taalgebruik dat aansluit bij de leefwereld van deze doelgroep en dat overigens door vele merken wordt gebruikt. Hij preciseerde dat het geenszins zijn bedoeling is geweest om zich denigrerend of beledigend uit te laten over eender welke groep van mensen. De kwestigieuze boodschap dient dan ook als humoristisch opgevat, niets meer en niets minder. Hij deelde bovendien mee dat het betreffende product boekbaar is voor eender welke leeftijdscategorie (er wordt niemand gediscrimineerd). Indien ouderen in jongerenhotels willen verblijven is dat perfect mogelijk. Hij betreurde het tenslotte dat de klager aanstoot heeft genomen aan deze boodschap.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de Tv-spot in kwestie, zich duidelijk richt tot de jonge generatie, rekening houdend met de referenties en de gebruikte taal.

Gelet op de duidelijke humoristische context is de Jury van mening dat deze spot niet van aard is om door het grote publiek geïnterpreteerd te worden als zijnde denigrerend of respectloos ten aanzien van senioren.

Rekening houdend met wat voorafgaat en bij gebrek aan inbreuken op wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: NECKERMANN
Product/Dienst: Reizen
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/07/2008