NATIONALE LOTERIJ – 30/06/2005

Beschrijving van de reclame

Een affiche toont een man met een zeemanspet. Hij bevindt zich een op strand met een zeemeermin in zijn armen. Tekst: “18.000.000 €. Sla ze deze zomer aan de haak.”. Onderaan bevindt zich het logo van Lotto.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend want zij plaatst een bedrag van 18.000.000€ op de voorgrond alsof het gaat om één opbrengst terwijl dit bedrag in werkelijkheid verdeeld is over ongeveer 15 trekkingen tijdens de hele zomer. Dit punt is essentieel om de boodschap te begrijpen en wordt niet vermeld.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze affiche inderdaad 18.000.000€ op de voorgrond plaatst, maar dat er tevens vermeld wordt dat deze 18 miljoen deze zomer aan de haak te slagen zijn. Dit bedrag vertegenwoordigt wat de Nationale Loterij aan de spelers aanbiedt over een periode die de maanden juli en augustus dekt. Hij is van oordeel dat deze headline geen aanleiding geeft tot dubbelzinnigheid. Hij liet gelden dat de affiche geen datum van trekking, noch de betreffende rang preciseert en dat het in reclame gangbaar is dat het aanbod veralgemeend wordt over een bepaalde periode.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het feit dat deze boodschap met als slogan “18.000.000€ à pêcher tout l'été (“18.000.000 €. Sla ze deze zomer aan de haak.”)” geen datum van trekking vooropstelt, is zij van oordeel dat het voor de meerderheid van het publiek duidelijk is dat het bedrag betrekking heeft op de winst voor de hele zomer. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: NATIONALE LOTERIJ
Product/Dienst: Lotto
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/06/2005