Een affiche toont een man met een zeemanspet. Hij bevindt zich een op strand met een zeemeermin in zijn armen. Tekst: “18.000.000 €. Sla ze deze zomer aan de haak.”. Onderaan bevindt zich het logo van Lotto.
De adverteerder liet gelden dat deze affiche inderdaad 18.000.000€ op de voorgrond plaatst, maar dat er tevens vermeld wordt dat deze 18 miljoen deze zomer aan de haak te slagen zijn. Dit bedrag vertegenwoordigt wat de Nationale Loterij aan de spelers aanbiedt over een periode die de maanden juli en augustus dekt. Hij is van oordeel dat deze headline geen aanleiding geeft tot dubbelzinnigheid. Hij liet gelden dat de affiche geen datum van trekking, noch de betreffende rang preciseert en dat het in reclame gangbaar is dat het aanbod veralgemeend wordt over een bepaalde periode.
Rekening houdend met het feit dat deze boodschap met als slogan “18.000.000€ à pêcher tout l'été (“18.000.000 €. Sla ze deze zomer aan de haak.”)” geen datum van trekking vooropstelt, is zij van oordeel dat het voor de meerderheid van het publiek duidelijk is dat het bedrag betrekking heeft op de winst voor de hele zomer. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70