De spot toont een man in hemd met das en opgetrokken nylonkousen voor de spiegel in zijn kamer, hij slaat op zijn billen. Zijn vrouw komt binnen, kijkt hem aan en vraagt hem vervolgens waar haar bril ligt. Hij schudt zijn hoofd en ze vertrekt zonder iets te zeggen. Hij slaakt een zucht van opluchting.
Tekst op het scherm: “Feeling lucky?” vervolgens tekst op het scherm en voice-over: “Play when feeling lucky”.
Men ziet de man vervolgens op zijn laptop spelen.
De spot toont een man in de badkamer. Hij kijkt door het venster en ziet in het huis aan de overkant een vrouw die zich uitkleedt en een andere vrouw die haar vervoegt. De man kan er niet van over.
Tekst op het scherm: “Feeling lucky?” vervolgens tekst op het scherm en voice-over: “Play when feeling lucky”.
Men ziet de man vervolgens op zijn laptop spelen.
De klager bekritiseert voornamelijk het tijdstip waarop deze reclame wordt uitgezonden, na het journaal van 19u30, een tijdstip waarop veel kinderen nog voor de televisie zitten. Volgens de klager zet men zo kinderen aan om online te gokken. De hele jonge kinderen kunnen bovendien de betekenis van deze reclame niet begrijpen: link tussen (zelfs lichte) ‘sadomasochistische’ praktijken en de kans om te winnen met het spel.
Volgens de klager moet dit soort reclame waar men seks en naakt toont voor eender wat stoppen. Hij vraagt zich af hoe men dit aan zijn kinderen moet uitleggen wanneer ze dit op televisie zien.
De Jury heeft vastgesteld dat de TV spots situaties tonen waarin het geluk de protagonist toelacht en dit om de slogan “Play when feeling lucky” te illustreren.
Rekening houdend met deze context en de komische situaties in de spots in kwestie, is de Jury van oordeel dat hun inhoud niet van aard is om choquerend over te komen voor de gemiddelde consument.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70