Op de website van tmf.be wordt de “need for speed actie” aangekondigd als volgt: “Hou jij ook van hard? TMF betaalt nu je snelheidsboete terug. Verzin een origineel excuus en stuur je snelheidsboete met vermelding van je naam en voornaam op naar (adres TMF). Moge het beste excuus winnen! In kleinere letters: Bovendien ontvangen de 10 leukste inzendingen de actie racegame van het jaar. Need for speed hot pursuit. Deze actie geldt enkel voor snelheidsboetes verkregen tussen 01/01/2010 en 21/11/2010.”
In geen geval wil MTV networks met deze actie jongeren aanmoedigen tot snelheidsovertredingen. Dat blijkt uit het feit dat de actie duidelijk betrekking heeft op boetes verkregen in het verleden, met name voor dat de actie van start ging, waarbij MTV duidelijk niet willen aanzetten tot snel rijgedrag.
Deze voorwaarden staan duidelijk gecommuniceerd op de wedstrijdpagina op de website, waar TMF vraagt naar boetes verkregen tussen 1/01/2010 en 21/11/2010.
De Jury heeft vastgesteld dat op de website van tmf.be de “need for speed actie” wordt aangekondigd als volgt: “Hou jij ook van hard? TMF betaalt nu je snelheidsboete terug. Verzin een origineel excuus en stuur je snelheidsboete met vermelding van je naam en voornaam op naar (adres TMF). Moge het beste excuus winnen! In kleinere letters: Bovendien ontvangen de 10 leukste inzendingen de actie racegame van het jaar. Need for speed hot pursuit. Deze actie geldt enkel voor snelheidsboetes verkregen tussen 01/01/2010 en 21/11/2010.”
De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om aan te zetten tot te snel rijden naar de toekomst toe daar medegedeeld wordt dat het om snelheidsboetes dient te gaan tussen 01/01 en 21/11/2010 (boetes uit het verleden).
Echter merkt de Jury op dat enkel een beperkt publiek kan deelnemen aan de actie, met name zij die tussen 01/01 en 21/11/2010 een snelheidsovertreding begaan hebben. Met andere woorden is het begaan van een onwettelijke gedraging een voorwaarde voor deelname aan de actie. Onwettelijke gedragingen worden op deze manier dus beloond.
Bovendien worden de deelnemers, zij het op een ludieke manier, ertoe aangezet om excuses te vinden voor het onwettelijk gedrag, waardoor dergelijk gedrag derhalve wordt gebanaliseerd.
Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat deze reclame van aard is onwettelijke gedragingen te valoriseren en/of te banaliseren, hetgeen maatschappelijk onverantwoord is en derhalve strijdig met de art. 1, al.2 + 4, al.3 + 17 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
De Jury heeft derhalve aan de adverteerder verzocht om deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd dat hij de Jurybeslissing naleeft.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70