MEDIAFIN – 26/03/2007

Beschrijving van de reclame

In een radiospot hoort men een gesprek tussen 2 mannen:
X: “Dag maat, hoe is't?”
Y: “Goed, ik heb juist 54.000 euro verloren. Beetje impulsief geweest op de Europese markt. Morgen beter. Zeg en gij?”
X: “Goed. Mijn speculatie heeft mij 26.000 euro opgebracht. Dat dat is ne goeie dag vandaag.”
Y: “allez, dan trakteert ge?”
X: “eh nee”.
Mannenstem: “Doe mee met de grote beleggerscompetitie van De Tijd en Fortis. De beurs, net echt. Beleg 100.000 euro fictief kapitaal en win 100.000 euro echte prijzen waaronder een prachtige sportcoupé. Schrijft voor 4 maart in op Tijd.be. De Tijd. Voor kennis van zaken”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend. Op 23 maart hoorde ik deze spot voor een beleggerscompetitie. Daarin was te horen dat indien men meedoet met deze competitie, men een auto kan winnen. Echter blijkt dat men deze auto enkel kan winnen indien men zich voor 4 maart heeft ingeschreven.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij op 23 maart geen reclame heeft uitgezonden op de betreffende zender en dat zijn campagne aangaande de beleggerscompetitie gestopt werd op 4 maart, namelijk net voor de start van deze competitie.
De adverteerder vermoedt dat het om een misverstand gaat. De klager verwart deze competitie blijkbaar met een andere beleggerscompetitie van een andere onderneming waarmee blijkbaar ook een auto kon gewonnen worden.

Adverteerder: MEDIAFIN
Product/Dienst: beleggerscompetitie 'De Tijd'
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  26/03/2007