Een advertentie met als titel « Be original, be yourself » toont het blote bovenlichaam van een jonge man met verschillende piercings in zijn wenkbrauwen, linkeroor en onderlip. In zijn ene hand houdt hij een trektang die hij ter hoogte van de piercing in zijn wenkbrauw houdt en in zijn andere hand houdt hij een gevuld glas. Naast hem staat een fles van het merk.
De adverteerder liet gelden dat men de consumptie van een vermout (gearomatiseerde wijn van 15°) niet mag vergelijken met een drug. De doelstelling van deze boodschap bestaat erin om te suggereren dat het kiezen voor een eerder oud merk ten aanzien van het leadersmerk niet ouderwets is maar beantwoordt aan een persoonlijke keuze voor een origineel en totaal natuurlijk product in het kader van de huidige socio-culturele context waar eenieder vrij is om persoonlijke keuzes te maken ipv de heersende trends te volgen. Hij benadrukte dat hij zich duidelijk richt tot de doelgroep jonge volwassenen en niet tot adolescenten en dat dit ook blijkt uit de keuze van het afgebeelde personage en selectie van de gebruikte media.
Na onderzoek heeft de Jury in deze reclameboodschap geen elementen gevonden die erop wijzen dat ze specifiek tot adolescenten of minderjarigen gericht zijn of in strijd zijn met wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, in het bijzonder de code van de Federatie van Wijn en Gedistilleerd of zou indruisen tegen de preventiepolitiek inzake gezondheid. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70