Een advertentie bevat de volgende tekst:
“Martinair, your wings. Winterpromotie Sri Lanka. Colombo. Eur 453 + taksen Eur 154.32 = 607.32. Prijzen geldig voor afreizen van 01/11/05 tot 20/12/05. Vluchten vanaf Amsterdam (Schiphol). Vanaf elk Belgisch station comfortabel met de trein naar Schiphol. Supplement: 39 euro h/t. Nieuw Comfor Class (10% meer beenruimte) supplement 49 euro per traject. Voor meer informatie of reserveringen contacteer uw reisagent of bel Martinair 02/7209977.”
De adverteerder liet gelden dat hij steeds de basisprijs, taksen, toeslagen, de totaalprijs en de geldige afreisperiode voor het promotarief vermeldt, alsook dat er voor meer informatie contact dient opgenomen te worden met Martinair of een reisbureau. Hij stelde dat het geenszins zijn bedoeling is om klanten te misleiden. De advertenties worden geplaatst om laagbezette vluchten te vullen, maar enkel en alleen wanneer er voldoende beschikbaarheid is op de vluchten.
De adverteerder stelde dat hij uit de klacht niet kon afleiden welke precieze vertrekdatum de klant gevraagd had, maar dat het wel mogelijk is dat bepaalde afreisdata reeds volgeboekt zijn. Hij stelde vervolgens dat hij niet begrijpt waarom de klant geen melding gemaakt heeft van het promotietarief, want dan had hij hem de nog andere beschikbare vluchten kunnen doorgeven.
De Jury heeft de adverteerder aanbevolen om in zijn advertentie te vermelden dat er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn voor dit aanbod.
De adverteerder bevestigde dat hij deze aanbeveling zal naleven.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70