De radiospot gaat als volgt:
VO: “Je was misschien van plan om deze zondag je bomma te bezoeken.”
Oudere vrouw: “Bezoek, dat ik dat nog mag meemaken.”
VO: “Maar deze zondag is Makro uitzonderlijk geopend.”
Oudere vrouw: “Open op zondag. Dat ik dat nog mag meemaken.”
VO: “Geniet die dag van een maaltijd die tot 25€ wordt terugbetaald en krijg 35% korting op 3 elektrische doe-het-zelfproducten van de deelnemende merken.”
Oudere vrouw: “Een klopboormachine.”
VO: “Kom nu zondag dus samen met je bomma zodat ze ’t nog meemaakt.”
Oudere vrouw: “Het nog meemaken. Dat ik dat nog mag meemaken.”
VO: “Info en voorwaarden op Makro.be."
Volgens de klager toont deze reclame geen enkel respect voor de ouderen; dat is voor hem een brug te ver.
De adverteerder deelde mee dat het totaal niet zijn bedoeling was om iemand tegen de borst te stoten.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot met een humoristische knipoog een oudere vrouw haar tevredenheid laat uitdrukken over het feit dat ze bepaalde dingen nog meemaakt, waaronder de promotionele actie van de adverteerder en het feit dat diens winkels uitzonderlijk op zondag geopend zijn.
De Jury is van mening dat de oudere persoon in kwestie niet op een negatieve manier wordt voorgesteld maar, integendeel, sympathiek overkomt.
De Jury is eveneens van mening dat de gemiddelde consument deze spot niet zal interpreteren als een aantasting van de menselijke waardigheid van oudere personen.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om een persoon of een groep personen te kleineren of in diskrediet te brengen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70