MAGIC BETTING CASINO – 16/01/2018

Beschrijving van de reclame

De klager verwees naar pagina’s op de blog van de adverteerder.

1) Onder de titel “Roulettestrategie: Martingale” staat onder meer vermeld:
“Martingale is de meest gebruikte roulettestrategie die er is. Wie het eenvoudige mathematische principe stipt opvolgt, kan op korte termijn een aanzienlijke winst boeken. Benieuwd hoe het werkt?
Het principe van Martingale is eenvoudig: bij verlies zet je het volgende spelletje het dubbele in, bij winst ga je weer naar je eerste inzet. Begin je bij een inzet van 1 euro en je verliest? Dan zet je daarna 2 euro in. Verlies je weer, dan wordt het 4 euro. Verlies je weer? 8 euro. Win je bij een inzet van 16 euro? Dan ga je opnieuw naar het begin van de reeks. Je winst bedraagt op dat moment 1 euro.
(…)
Zolang je het dubbele inzet bij verlies, loop je mathematisch geen enkele risico op verlies. Hou er wel rekening mee dat de inzetten snel de hoogte in schieten als je een paar spelletjes op rij verliest.
Martingale en Fibonacci
Martingale heeft heel wat gemeen met De Reeks van Fibonacci. Alleen is het risico hier iets groter omdat je inzetten steeds verdubbelen na elk verlies. Fibonacci is op dat vlak iets
voorzichtiger. Net als Fibonacci wordt Martingale vooral gebruikt bij enkelvoudige kansen (rood/zwart, even/oneven of 1-18/19-36).
(…)
Het is erg belangrijk dat je op voorhand bepaalt na hoeveel opeenvolgende winstspelletjes je gaat stoppen met dit systeem, want bij verlies lopen de bedragen razendsnel hoog op. De kans dat je tien keer op rij dezelfde kleur krijgt, is erg klein. Anderzijds: win je vijf of zes keer na elkaar, dan is je winst ook navenant.
Een erg leuk systeem dus voor de waaghalzen!”

2) Onder de titel “Nieuw in de online casinowereld? Dit moet je weten” staat onder meer vermeld:
“Hou je van de boeiende en mysterieuze wereld van de casino’s? Maar is de stap om een casino of speelhal binnen te stappen iets te groot? Geen probleem. Heel wat populaire en spannende casinogames kun je ook online spelen. Je winstkansen zijn even groot. Hoe gaat het in zijn werk? Dat lees je hier.
1) Kies een legaal online casino
Er zijn heel wat aanbieders van online casinogames. Kies altijd een 100% legale website uit. Die herken je aan het logo van de Kansspelcommissie dat verplicht op de website moet staan. Kom je een website tegen zonder logo? Dan is de kans groot dat je op een illegale website zit. Je bent dan niet beschermd door de Kansspelcommissie en verlaat het best zo snel mogelijk de site.
(…)
4) Vraag raad aan vrienden
Ben je nieuw in de wereld van de online casinogames? Vraag dan tips aan vrienden die wél ervaring hebben. Zij kunnen je games aanraden die veel winst genereren en je leren hoe je het best omgaat met je budget. Hoe meer je weet, hoe relaxter je kan spelen en hoe beter je speelt. Tracht dus zoveel mogelijk informatie op te slaan en haal er je voordeel uit.
5) Wees bereid om te verliezen
Wie gokt, weet dat hij of zij vroeg of laat geld zal verliezen. Bepaal voor jezelf hoeveel je bereid bent te verliezen en hou je daaraan. Een goed beheer van je bankroll is heel belangrijk. Heb je een flinke winst opgebouwd? Zet dan wat geld opzij om eventuele verliezen mee op te vangen. Op die manier hou je het gokken plezant.”

3) Onder de titel “3 ijzersterke casinotips” staat onder meer vermeld:
“3 ijzersterke casinotips voor dice games en slotmachines die je nog niet kende...
Heel wat spelers denken dat winst of verlies in een casino een kwestie van geluk is. Dat klopt niet. Een gezonde dosis geluk is uiteraard noodzakelijk aan de slotmachines, maar door de juiste spelstrategie te hanteren kan je het geluk ook afdwingen. Wij geven je alvast 3 tips.
1: Speel volgens een patroon
Spelers die inzetten volgens een bepaald patroon, slagen er beter in hun verlies binnen de perken te houden en hun winst te maximaliseren. Verlies je enkele rondjes na elkaar, verhoog dan je inzet. Win je, dan verlaag je je inzet. Zo behoud je beter de controle over je bankrekening.”

4) Onder de titel “Casinomythe ontkracht: een jackpot valt nooit twee keer na elkaar” staat onder meer vermeld:
“Het moet een van de meest hardnekkige mythes uit de casinowereld zijn: dat een grote jackpot nooit twee keer na elkaar valt. Veel spelers laten een slotmachine links liggen als ze weten dat die zonet een grote som geld heeft uitbetaald. En toch is dat absoluut niet nodig. Sterker nog: de kans op winst is vaak groter aan zogenaamde ‘hot machines’. We verklaren ons nader.
Uitbetalingspercentage en uitbetalingscurve van een slotmachine
Elke slotmachine heeft een bepaald uitbetalingspercentage. Van al het geld dat erin wordt gestoken, betaalt de machine een bepaald percentage terug – meestal ligt dat rond de 98 procent. Dat gebeurt volgens een vaste curve. Vanaf een bepaald aantal spelletjes zonder noemenswaardige winsten komt een machine onder stoom en gaat ze weer méér uitkeren om haar uitbetalingspercentage te halen. Zo gaat het op en af. Een periode van relatief lage uitbetalingen wordt afgewisseld met periodes van relatief hoge winsten.
Met andere woorden: een slotmachine die na een lange ‘koude’ periode voor het eerst een mooie winst laat optekenen, is wellicht aan het compenseren om het vooropgestelde uitbetalingspercentage te behalen. Ons advies? Laat ze niet links liggen, maar waag je kans – het is het moment! Er volgen wellicht nog mooie winsten.”

Motivering van de klacht(en)

De klager haalde verschillende elementen aan met betrekking tot de blogpagina’s in kwestie.

1) Er wordt beweerd dat wie de Martingale-strategie volgt op korte termijn een aanzienlijke winst kan boeken. Er is echter geen enkele roulettestrategie die winst garandeert. Roulette is en blijft een kansspel waarbij het casino een voordeel heeft. Er wordt zelfs gesteld dat men mathematisch geen enkel risico op verlies loopt, wat ook weer bezijden de waarheid is.

2) Er wordt gesuggereerd dat er casinospellen zijn die veel winst genereren (zie tip 4) en dat er sprake is van behendigheid als factor. Dat is bezijden de waarheid. Winst of verlies bij een kansspel is gebaseerd op toeval, niet op kennis of kunde.

3) Er wordt gesteld dat men best volgens een patroon speelt, d.w.z. na verlies de inzet verhogen. Dat is volgens de klager mensen aanzetten tot onverantwoord gokgedrag. Het insinueert dat men door zijn inzet te verhogen zijn verlies terug kan winnen. Echter, gokken is gebaseerd op enkel toeval, niet op het spelen volgens patronen.

4) Er wordt geïnsinueerd dat machines uitkeren volgens patronen en dat men door zijn spelbeurten te timen een aanzienlijke winst binnen kan rijven. Gokkasten werken echter met een toevalsgenerator en niet via een patroon.

De klager vindt dit gevaarlijke tips die suggereren dat men met eenvoudige trucjes structureel winst kan behalen met gokken, wat onwaar is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde in eerste instantie mee dat, aangezien de informatie waarop de klacht betrekking heeft uit zijn blog komt, niet over reclame kan worden gesproken: een blog wil immers in de eerste plaats informeren. Volgens hem dient de klacht derhalve onontvankelijk te worden verklaard.
Wat in ondergeschikte orde de inhoud van de klacht zelf betreft, deelde de adverteerder vervolgens mee dat de beweringen waarnaar de klager verwijst uit hun context zijn gehaald.
Hij haalde in dit verband onder meer aan dat hij wel degelijk voor de gevaren waarschuwt. Zo geeft hij aan dat wie volgens een systeem speelt, bewuster bezig is met zijn inzet en dus ook beter weet wanneer het tijd is om te stoppen.
Hij haalde tevens aan dat bepaalde kansspelen wel degelijk hogere winstkansen geven en dat de bronnen waarop hij zich baseert vrij op het internet consulteerbaar zijn.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de communicaties in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Ingevolge de argumentatie van de adverteerder, heeft de Jury zich vooreerst gebogen over de vraag naar haar bevoegdheid om dit dossier en deze communicaties te beoordelen.

Wat haar materiële bevoegdheid betreft, heeft de Jury met name vastgesteld dat de blog waarvan de kwestieuze communicaties deel uitmaken uitgaat van de betrokken kansspeloperator en in dezelfde layout als zijn eigenlijke kansspelsite is uitgevoerd. Zij heeft bovendien vastgesteld dat de posts in kwestie de producten van de betrokken kansspeloperator rechtstreeks of onrechtstreeks aanprijzen en zich geenszins beperken tot loutere feitelijke informatie.

Voor zover nodig wijst de Jury er in dit verband nog op dat op de homepage van de website van de adverteerder naar de blog in kwestie wordt gelinkt en dat onderaan de webpagina’s van de blogpost telkens via knoppen naar de website van de adverteerder wordt gelinkt.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat het hier wel degelijk gaat om reclame-inhoud van en voor de betrokken kansspeloperator die binnen haar bevoegdheidsdomein valt.

Ten gronde heeft de Jury vooreerst in herinnering gebracht dat het toegestaan is om reclame te maken voor een vergunde kansspelwebsite.

Zij heeft er nota van genomen dat de klager voorhoudt dat de verschillende blogposts waarnaar hij verwijst als boodschap zouden brengen dat het toeval en het daarmee gepaard gaande risico bij kansspelen kunnen worden uitgesloten door bepaalde strategieën te volgen.

De Jury heeft echter vastgesteld dat de adverteerder niet alleen naar de mogelijkheid van winst verwijst, maar ook naar het risico van verlies en naar de rol die toeval hierbij speelt, zo bijvoorbeeld waar hij aangeeft dat “wie gokt, weet dat hij of zij vroeg of laat geld zal verliezen” of dat het “erg belangrijk (is) dat je op voorhand bepaalt na hoeveel opeenvolgende winstspelletjes je gaat stoppen met dit systeem, want bij verlies lopen de bedragen razendsnel hoog op”.

Zij is derhalve van mening dat, daar waar de adverteerder inderdaad de producten die hij aanbiedt aanprijst aan de hand van zijn blogteksten, hij tevens in voldoende mate zorgt voor omkadering en daarbij niet nalaat om het risico van de aangeboden kansspelen evenals de mogelijkheid van verlies te vermelden.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de blogposts in kwestie niet van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt en evenmin getuigen van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MAGIC BETTING CASINO
Product/Dienst: Kansspelen online
Media: Internet
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  16/01/2018