De voice-over van de tv-spot, geïllustreerd door beelden en tekst, zegt het volgende met een Afrikaans accent: « Libon, l’application pour appeler ma famille en Afrique présente une appli qui se recharge dans tous les commerces de proximité et qui double vos minutes à l’achat d’une carte de recharge de 5 ou 10 ou 20 euros, sans engagement, carte SIM ou coûts cachés. Téléchargez l’application. Libon, c’est bon ».
Volgens de klaagster is het doelpubliek duidelijk de Afrikaanse diaspora in Brussel en heeft de stem een zeer karikaturaal Afrikaans accent (vergelijkbaar met de sketch van Michel Leeb uit de jaren 80 of de “Y' a bon Banania”-reclame). Ze wijst erop dat ze niet van Afrikaanse afkomst is, maar ze was geschokt door de toon van de reclame, die alle clichés over 'zwarte mensen' oprakelt. Als het humor is, vindt ze het van slechte smaak getuigen en ze vindt de reclame spottend en minachtend over onze Afro-afstammende landgenoten.
De adverteerder betreurt de klacht over zijn spot, die gericht is aan zijn klanten, aangezien het niet zijn bedoeling was een groep mensen of een gemeenschap waartoe de contactpersoon voor België behoort, te beledigen of karikaturaal voor te stellen.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en de klacht die hierop betrekking heeft.
De Jury is van mening dat het gebruik van een Afrikaans accent in deze spot, die gericht is op mensen die hun familie in Afrika wilden bellen, de doelgroep van het gepromote product, niet als een racistisch stereotype kan worden beschouwd. Volgens haar is het accent bovendien niet karikaturaal, laat staan noodzakelijkerwijze een imitatie.
Zij is ook van mening dat de reclame in kwestie niet van aard is om door de gemiddelde consument als beledigend of discriminerend ten opzichte van mensen van Afrikaanse afkomst te worden ervaren.
De Jury is derhalve van oordeel dat de tv-spot geen enkel denigrerend element jegens mensen van Afrikaanse afkomst bevat en niet bedoeld is om hen belachelijk te maken.
Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de betreffende reclame niet in strijd is met de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70