LAVAGRAPHICS – 22/04/2016

Beschrijving van de reclame

Titel van de mailing: “Maak kans op tickets voor Massive Attack”.
Vervolgens het logo en de naam van de adverteerder en de tekst “Hoe dan? Lees verder…”.
Daaronder een screenshot van een concertwebsite voor een concert van Massive Attack te Gent met daaronder de volgende tekst:
“Op 28 augustus 2016 komt Massive Attack naar het Sint Pieterplein te Gent. Lavagraphics zorgde in opdracht van Greenhouse Talent voor een passende eventwebsite.” en een link naar de website in kwestie.
Daaronder een andere screenshot van de website in kwestie, foto’s van een concert en de teksten “Het eindproduct is een grungy webdesign die perfect aansluit bij de atypische stijl van de Bristol-based band. (...)” en ““Up and running binnen de 3 weken. Dat is bijzonder geslaagd!” Annelies Vrijdag - Marketing & Press Greenhouse Talent”.
Daaronder: “Oja, de ticketverkoop… deze is zonet gestart!”, met opnieuw een link naar de website in kwestie.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager gaat het om een misleidende reclame waarvan de headline en de tekst suggereren dat men tickets kan winnen hoewel dit helemaal niet het geval is. Het bedrijf in kwestie zei dat hun missie geslaagd was als men de tekst gelezen had. Volgens de klager gaat het dus om opzettelijke misleiding.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat er nergens sprake is van het feit dat er tickets te winnen zijn. De mailing werd uitgestuurd op het moment dat de ticketverkoop is gestart; het enige wat hij hier gedaan heeft is zijn contacten een headsup geven dat de verkoop werd gestart.

De vermelding “Oja, de ticketverkoop… deze is zonet gestart!” verwijst door naar waar tickets kunnen besteld worden.

De “Maak kans op” slaat dus op het feit dat men daadwerkelijk een goede kans maakt om tickets te bemachtigen omdat de adverteerder vroegtijdig bericht hierover; zo’n concerten zijn namelijk snel uitverkocht.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de e-mailing met de titel “Maak kans op tickets voor Massive Attack” de diensten van de adverteerder aanprijst en daarbij naar een door de adverteerder ontwikkelde website verwijst waar het mogelijk is om tickets voor het concert van Massive Attack te kopen.

De Jury volgt de klager in die zin dat zij van mening is dat de uitdrukking in de Nederlandse taal “kans maken op” duidelijk naar de mogelijkheid verwijst om iets te winnen.

De Jury is derhalve van mening dat de titel van de e-mailing de bestemmeling kan misleiden en hem kan laten geloven dat hij tickets voor het concert kan winnen.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat de “Maak kans op” op het feit slaat dat men daadwerkelijk een goede kans maakt om tickets te bemachtigen omdat de adverteerder hierover vroegtijdig bericht.

Rekening houdend met wat voorafgaat is de Jury hierbij van mening dat de adverteerder meteen al in de titel van de e-mailing duidelijk had moeten melden dat de “maak kans op” betrekking had op het aankoop van tickets.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame misleidend is in de zin van artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code).

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft meegedeeld dat de mailing niet meer verspreid zal worden.

Adverteerder: LAVAGRAPHICS
Product/Dienst: Communicatiebureau
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  22/04/2016