Hunkemöller – 08/10/2021

Beschrijving van de reclame

De e-mailing met als onderwerp “Terug naar kantoor gaan was nog nooit zo makkelijk” toont een foto van een vrouw in ondergoed, met de tekst “Work – work – work”. Daaronder de tekst “Begin uw dag met sexy lingerie en u bent klaar om al uw doelen te bereiken!”
Daaronder , een foto van een vrouw in ondergoed in voor- en achteraanzicht, met de tekst “Busy&Sexy”. Daaronder de tekst “Verwen uzelf met prachtige lingerie en voel u als een echte boss lady.”.
Daaronder de tekst “Dress to impress” en foto’s van verschillende beha’s. Daaronder de tekst “Stijlvolle hemden, mantelpakjes of tijdloze jurken... Onze prachtige bh's passen onder elke outfit. Ontdek uw favoriete pasvorm & kleur en voel u fantastisch in bh's aan speciale prijzen!”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster was verbaasd en boos over de e-mailing en de titel, en de foto's van jonge vrouwen in slipjes en beha's met nauwelijks verholen boodschappen. Ze vroeg zich af of mensen echt denken dat een vrouw ’s ochtends haar lingerie kiest om indruk te maken op haar baas en dat ze dan gemakkelijker haar professionele doelen kan bereiken. Ze dacht ten onrechte dat een vrouw in 2021 meer waard was dan dat en is verontwaardigd dat vrouwen in hun onderbroek als ambitieus worden afgeschilderd en alsof zij dankzij hun lingerie de ladder beklimmen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder betreurt dat zijn e-mailing de klaagster op deze manier heeft geraakt en dat zijn boodschap verkeerd werd geïnterpreteerd. Het was geenszins zijn bedoeling te suggereren dat een vrouw lingerie moet kiezen om indruk te maken op haar baas. Aangezien zijn team voornamelijk uit vrouwen bestaat die veel belang hechten aan de missie van zijn bedrijf, was het doel van de e-mailing om het zelfvertrouwen een boost te geven door het dragen van een lingeriesetje waarin je je goed en vrouwelijk voelt. Zijn communicatie gaat altijd over eerbetoon aan vrouwen, het benadrukken van hun kracht en het aanmoedigen van vrouwen om zich zelfverzekerd te voelen dat ze alles kunnen bereiken wat ze maar willen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de betrokken reclame en van de klacht die hierop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de e-mailing in kwestie, met als onderwerp “Terug naar kantoor gaan was nog nooit zo makkelijk” foto's van vrouwen in ondergoed toont met verschillende teksten, waaronder “Begin uw dag met sexy lingerie en u bent klaar om al uw doelen te bereiken!”, “Busy&Sexy”, “Verwen uzelf met prachtige lingerie en voel u als een echte boss lady.” en “Dress to impress”.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er goed nota van genomen dat het doel van de e-mailing was om het zelfvertrouwen van vrouwen te vergroten en hen aan te moedigen zich zelfverzekerd te voelen door een setje lingerie te dragen waarin ze zich goed en vrouwelijk voelen.

Hoewel de Jury de bedoeling van de adverteerder als zodanig begrijpt, vindt ze de concrete presentatie van het thema, waarbij de terugkeer naar het werk aan ondergoed wordt gekoppeld, bijzonder ongelukkig omdat, op deze manier, het beeld van vrouwen in de professionele wereld hier gericht is op verleiding en niet op hun professionele vaardigheden.

Zij is eveneens van mening dat de verschillende teksten in de reclame, in combinatie met de beelden van vrouwen in ondergoed, bijdragen tot het bestendigen van een stereotiep beeld van de vrouw, dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie.

In deze context, is de Jury derhalve van oordeel dat de reclame in strijd is met de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens.

Gelet op het voorgaande heeft de Jury de adverteerder verzocht de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder bevestigde dat de advertentie niet meer gebruikt zal worden.

Adverteerder: HUNKEMOLLER
Product/Dienst: Ondergoed
Media: E-mailing
Initiatief: Consument
Categorie: Textiel/kleding
Datum afsluiting:  08/10/2021