Met kerstmuziek op de achtergrond toont de spot personen van verschillende afkomst: een man in een zetel die leest en zijn kat aait, een man en een vrouw die rusten, een familie naast een kerstboom (“Chemise € 9,99”), een meisje verkleedt als chef-kok die haar vader eten brengt, twee mannen die elkaar op de mond kussen, een groep jongeren die een snackbar binnengaan, een vrouw in een bus (“Robe € 19,99”) die lacht naar een oudere man verkleed als kerstman. Op het einde verschijnt de tekst “Profitez de l’instant présent.” en vervolgens het logo van de adverteerder en “Joyeuses Fêtes!”.
1) De klager deelde mij dat hij niet tegen homo’s is, maar vindt het overdreven om er reclames over te maken en tegelijkertijd homoseksualiteit te promoten. Hij voegde toe dat deze reclames gezien worden door onze kinderen in ontwikkeling voor wie deze boodschap verkeerd kan overkomen. Hoewel er veel gesproken wordt over diversiteit stelt hij zich vragen bij de boodschap die zou zijn: “Het is niet erg als je geen vriendin hebt, je zult wel een vriendje hebben”.
2) De klager deelde mee dat hij helemaal niet homofoob is, maar dat er volgens hem en zijn omgeving grenzen zijn overschreden. Hij vond het erg gênant toen, na de in zijn ogen vulgaire scène waarin twee jonge mannen elkaar kussen, de heel jonge kinderen hem vroegen waarom ze dat deden.
De adverteerder deelde mee dat zijn merk synoniem is voor diversiteit en gelijkheid wat betreft geslacht, leeftijd, etnische origine, religieuze opvattingen of seksuele voorkeur. Zijn reclame weerspiegelt hem, als bedrijf, zijn waarden en de wereld rondom ons, zonder enige specifieke levensstijl te promoten.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klachten die daarop betrekking hebben.
Zij heeft vastgesteld dat de spot achtereenvolgens beelden toont van verschillende personen van verschillend geslacht, huidskleur en leeftijd, waaronder een beeld van twee mannen die elkaar op de mond kussen.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er terdege nota van genomen dat, volgens hem, de reclame met name de wereld rondom ons toont, zonder enige specifieke levensstijl te promoten.
De Jury is van mening dat de betrokken reclame inderdaad beelden toont die de huidige maatschappij in het algemeen weerspiegelen.
Rekening houdend met deze huidige sociale context, is de Jury van oordeel dat de beelden waarop de klachten betrekking hebben niet choquerend of ongepast zijn en evenmin getuigen van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.
Zij is eveneens van oordeel dat de beelden in kwestie niet van aard zijn om mentale of morele schade toe te brengen aan kinderen of adolescenten.
Zij is derhalve van oordeel dat deze reclame niet in strijd is met de bepalingen van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code) of met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70