Een advertentie met als slogan “Delta. Marquez votre différence” toont twee wagens van het merk, met vermelding van de prijs (àpd 19.900€), alsook het brandstofverbruik en de CO2.
Met dergelijke kleine lettergrootte, zijn de vermeldingen inzake brandstofverbruik en CO2 uitstoot niet in overeenstemming met het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto’s.
De Jury heeft genoteerd dat de oorspronkelijke advertentie gerealiseerd werd door de invoerder Fiat Group Automobiles en dit in overeenstemming met art. 5 van de Febiac code. De advertentie werd gerealiseerd in een A4 formaat met voor de vermeldingen inzake brandstofverbruik en CO2 een lettergrootte van minimum 3 mm. Het originele formaat werd niet gehandhaafd (reclame werd verkleind: 230 mm x 166mm) in de publicatie van Groupe Picard SA met als gevolg dat de lettergrootte van de vermeldingen in kwestie (2mm) niet in overeenstemming is met de voorschriften van art. 5 van de Febiac code (3 mm).
De Jury heeft derhalve aan de adverteerder verzocht om deze advertentie te wijzigen teneinde ze in overeenstemming te brengen met art. 5 van de Febiac code en de betwiste advertentie intussen niet meer te verspreiden.
De Jury heeft dienaangaande genoteerd dat de adverteerder het nodige ondernomen heeft om de Jurybeslissing na te leven.
Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70