GAIA – 30/09/2014

Beschrijving van de reclame

Radiospot:
In het begin hoort men enkel een geluidsband met het geblaat van schapen, machines, een mes dat geslepen wordt, vloeistof die stroomt. Vervolgens hoort men de voice-over: “Het voordeel van een radiospot is dat je geen beelden te zien krijgt. Kom op zondag 28 september samen met GAIA vreedzaam betogen tegen onverdoofd slachten. Help ons een einde te maken aan al dat onnodig dierenleed. Samenkomst om 13u in de buurt van het Noordstation in Brussel. Meer info op gaia.be.”.

TV-spot 1:
Men ziet schapen in een slachthuis. De beelden worden onderbroken en men hoort de volgende voice-over: “U gaat deze spot niet tot het einde willen zien. Daarom krijgt u nu onmiddellijk de belangrijke informatie. Kom samen met GAIA vreedzaam betogen tegen onverdoofd slachten. Samenkomst op zondag 28 september om 13u in de buurt van het Noordstation in Brussel. Meer info op gaia.be.” (gelijktijdig verschijnt de volgende tekst op het scherm: “Kom samen met GAIA betogen tegen onverdoofd slachten. Zondag 28 september om 13u in de buurt van het Noordstation in Brussel. gaia.be”). Vervolgens zien we opnieuw de schapen, een man die er één op zijn rug in een bak gooit en een rund dat loeit in een kooi.

TV-spot 2:
Men ziet schapen in een slachthuis en een man die er één op zijn rug in een bak gooit. Vervolgens verschijnt de tekst: “Het vervolg is zodanig ondraaglijk dat we enkel het geluid hebben behouden.”. Men hoort dan een geluidsband met het geblaat van schapen, machines, een mes dat geslepen wordt, vloeistof die stroomt en vervolgens de voice-over: “Help ons een einde te maken aan al dat onnodig dierenleed. Kom op zondag 28 september samen met GAIA vreedzaam betogen tegen onverdoofd slachten. Samenkomst om 13u in de buurt van het Noordstation in Brussel. Meer info op gaia.be.” (gelijktijdig verschijnt de volgende tekst op het scherm: “Kom op zondag 28 september met GAIA betogen tegen onverdoofd slachten. Samenkomst om 13u in de buurt van het Noordstation in Brussel. gaia.be”).

Motivering van de klacht(en)

De klager maakt melding van de geluidsband van de slachting van een schaap, uitgezonden op piekuren, waarop met name kinderen luisteren. Hij voegt daaraan toe dat zoiets nooit zou worden toegelaten op TV.

Standpunt van de adverteerder

/

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de radiospot alsook van de TV-spots waarin men een geluidsband hoort met het geblaat van schapen, machines, een mes dat geslepen wordt, vloeistof die stroomt en waarin men schapen ziet in een slachthuis, een man die er één op zijn rug in een bak gooit en een rund dat loeit in een kooi.

De Jury is van mening dat zowel de geluidsband als de gebruikte beelden een rechtstreeks verband vertonen en in verhouding zijn met het beoogde doel van de campagne en de over te brengen boodschap, namelijk een oproep om te betogen tegen onverdoofd slachten.

De Jury is derhalve van oordeel dat de spots in kwestie niet in strijd zijn met de JEP-Regels inzake niet-commerciële reclame en niet getuigen van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: GAIA
Product/Dienst: Campagne tegen onverdoofd slachten
Media: TV, Radio
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/09/2014