FIAT – 30/06/2010

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont links met olie besmeurde vogels met “Bad” in een tekstballon en rechts een beeld van een Fiat Punto Actual met “Good” in een tekstballon.
Daaronder de tekst: « Punto Actual vanaf 8.999 €* -15% fiscale premie
Opendeurdagen : 19 & 20 juni 2010. Sometimes evolution is a good (dans une bulle) thing.
*Aanbod geldig in het deelnemend netwerk en enkel voor particulieren, tot 30/06/2010 met inverkeersstelling tot 30/09/2010. Catalogusprijs Punto Actual 1.3 MultiJet 70 pk : 13.100€ - Fiat korting : 1.250 € - recyclagepremie 1.262 € - fiscale premie 15% : 1589 € = nettoprijs btw : 8.999€.
Niet-contractuele foto. Relevante milieu-informatie mbt KB 19.03.04 : www.fiat.be
Gemengd verbruik :3,6 – 5,9L/100KM, CO2-uitstoot : 95-139 G/KM » + logo en de site van Fiat.

Motivering van de klacht(en)

In de reclame wordt gretig gebruik gemaakt van de premie die men bekomt mbt de CO2-uitstoot. Echter nergens wordt gewag gemaakt van het feit dat men deze premie niet krijgt voor dezelfde auto maar dan met automatische versnellingsbak. Is dit niet misleidend? Is dit wel wettelijk?

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft meegedeeld dat de wettelijke vermelding duidelijk de desbetreffende versie preciseert door de prijs en deze korting van 15%: “Punto Actual 1.3 MultiJet 70 pk”

Deze omschrijving spreekt dus niet over de automatische versie, net zoals zij niet spreekt over alle andere bestaande versies van dit model.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat het in deze advertentie duidelijk is dat deze fiscale premie geldt voor de Punto Actual 1.3 Multijet 70 pk. De Jury heeft er nota van genomen dat de Punto Actual 1.3 Multijet 70 pk enkel bestaat in manuele versie en niet met automatische versnellingsbak.

Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat deze advertentie niet van aard is om de consument te misleiden op dit vlak.

Bijgevolg heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: FIAT
Product/Dienst: Fiat Punto Actual
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/06/2010