FIAT – 20/04/2000

Beschrijving van de reclame

Met een tekst in grote letters in kinderhandschrift : “Wij gaan de Russische bergen proberen want papa wil van auto veranderen” nodigt de advertentie uit op het eerste autosalon te Walibi, wat een ideale gelegenheid biedt om enkele modellen rustig te ontdekken en te testen, terwijl de familie zich amuseert (aanbod van Walibi-ingangskaarten tegen verminderde prijs).

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als gebaseerd op de overtuiging door kinderen en speelt in op het toegestane of geweigerde plezier zodat ouders misschien niet zullen kunnen weerstaan aan de chantage.

Jurybeslissing

Vaststellend dat de advertentie niet specifiek gericht is tot kinderen en geen enkel element bevat dat hen rechtstreeks aanzet tot overreding van hun ouders of andere volwassenen om het product, voorwerp van de advertentie, te kopen (art. 14 IKK-code), heeft de Jury gemeend geen opmerking te moeten formuleren.

Adverteerder: FIAT
Product/Dienst: Autosalon te Walibi
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Andere
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  20/04/2000