EXTRAFILM – 10/01/2008

Beschrijving van de reclame

De tekst vermeldt : « Extrafilm.be – 100 tirages photos + port = 0 euros. Testez-nous sans frais ! www.extrafilm.be . code avantage : METRO1. »
In kleine letters : « offre valable pour 1 commande jusqu’au 15/12/07 pour la première commande numérique de nouveaux clients. Valable sur le format 10x13cm ou 10x15cm. Frais de port offerts. Non cumulable. Seulement valable sur le site www.extrafilm.be.»

Motivering van de klacht(en)

Deze advertentie is misleidend. Ze spreekt van 100 foto-afdrukken + portkosten = 0 euro en dit tot en met 15/12/07. Klager heeft dit getest op 14/12/07 en kreeg volgend antwoord: uw code is niet meer geldig.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder had akte genomen van de klacht en was onmiddellijk op zoek gegaan naar de klantgegevens, zoals hij die bijhoudt om zijn service naar de klant te verzekeren. Wat hij heeft vastgesteld is het volgende:
- Op 14/12 om 22h33 is de klager ingelogd.
- Om 22h34 is er vanuit de systemen van de adverteerder een bevestigingsmail van inschrijven verstuurd naar de klager.
- Op die dag is er verder door de klager geen actie ondernomen: geen upload, geen bestelling
De volgende dag (15/12/2007, de laatste dag van de actie) is er door de klager nog 2 maal ingelogd geweest. Op dit moment was de actie zelfs nog geldig. Ook hier opnieuw weer geen upload.
Info over de werking van de website van de adverteerder: De website werkt op de volgende manier: Er dient eerst een registratie te gebeuren, daarna een upload van een foto / foto’s om daarna in de shopping cart zo ver te komen om een code ter reductie te kunnen invullen. Voor zover de adverteerder kon zien is er geen upload gebeurd, dus ook geen begin van bestelling en dus ook geen mogelijkheid om een code in te vullen.
Info over het bedrijf van de adverteerder: Met ExtraFilm is de Spector Photo Group (beursgenoteerd SPECTOR) reeds meer dan 4 jaar op de markt. Het is de corporate policy van de adverteerder om klare en duidelijke acties op te zetten naar de eindklanten toe. Als de adverteerder een actie opzet is het de bedoeling om een brede respons te genereren.
De actie 100 gratis prints in Metro werd ondersteund door een zéér brede campagne, ook op de radio (Qmusic) en via diverse corporate communications (o.a. met CBC bank en Essent). Het betrof hier wel degelijk een werkende actie en een actie voor 100 gratis prints voor 10x13 of 10x15 cm, die als nieuwe klant en uitsluitend op de website www.extrafilm.be geldig was.
Adverteerder betreurde ten zeerste dat hij hier valselijk beschuldigd werd. Wat de adverteerder betreurde is dat er geen reactie gekomen is vanuit de klantendienst zodat hij aan dit gegeven op een normale termijn nog een mouw kon passen. Deze zal binnenkort inhouse georganiseerd worden en zal dan ook een verbeterde dienstverlening zijn.
Adverteerder nodigde de klager uit om met een bepaalde code alsnog zijn 100 volledig gratis foto’s te bestellen.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de klager zich wel degelijk heeft ingeschreven, doch er geen upload van foto’s is gebeurd. Zij heeft er tevens nota van genomen dat de adverteerder alsnog aan de klager de mogelijkheid heeft geboden om 100 gratis foto’s te bestellen.

Gelet op wat voorafging, is de Jury van oordeel dat deze reclame niet van aard is de consument te misleiden. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: EXTRAFILM
Product/Dienst: Foto's
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/01/2008