Een advertentie met als titel “7 ans de garantie plus des prix printaniers très bas!” toont een wagen van het merk.
Tekst: “Kia Sportage BlueRay. Equipement spécial Sportage BlueRay (au-dessus de la version Active)
- Connexion Bluethooth pour téléphoner
- Jantes en alu 16”
- Radio-cd-mp3 avec 4 haut-parleurs
- Couleur métallisée
- Disponible en 2.0 CRDi 4x2 et série 2.0 CRDi 4x2 Auto
- 2.0 CRDi diesel : nerveux (136 CV), économe (7,0 l/100km) et propre.
Filtre à particules diesel standard.”
Tekst in een rode kader: “Prix printaniers garantis très bas. Venez découvrir les avantages de rouler en Kia!”
Onderaan, informatie betreffende de prijs, de autodealer, het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, logo en de website.
De adverteerder stelde dat hij naar aanleiding van de klacht er nota van neemt dat de term “proper” dubbelzinnig kan zijn.
Hij deelde mee dat de drukproef door zijn importeur werd aangeleverd. Deze bevat in ieder geval de wettelijke vermeldingen en geeft dus duidelijke en nauwkeurige informatie over het verbruik en de vervuiling, hetgeen er volgens hem duidelijk op wijst dat hij de consument in geen geval heeft willen misleiden.
Vooreerst, heeft de Jury vastgesteld dat deze reclame een absolute bewering bevat (“proper”) hetgeen impliceert dat dit voertuig geen gevolgen heeft voor het milieu. Aangezien deze wagen niet zonder gevolgen is voor het leefmilieu (blijft CO2-uitstoten die schadelijk is voor het leefmilieu), is de Jury van oordeel dat dergelijke absolute bewering strijdig is met art. 7 van milieureclamecode.
De Jury heeft aan de adverteerder verzocht deze reclame te wijzigen en in afwachting hiervan deze niet meer te verspreiden.
De adverteerder bevestigde dat indien hij zou beslissen om deze reclame opnieuw te verspreiden, hij deze dan eerst zal wijzigen.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten;
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70