DVV – 13/12/2016

Beschrijving van de reclame

De nieuwsbrief waarop de klacht betrekking heeft, met als titel “3 tips voor veilige feesten – Antivriestips voor je auto – Ga naar het WK Veldrijden”, bevat onder meer volgende tekst:

“Zorg voor veilige feesten
De eindejaarsfeesten komen eraan. Lekker eten met vrienden en familie, een toost uitbrengen op het nieuwe jaar, je kijkt er vast ook al naar uit. Ben je er (nog) niet helemaal klaar voor? Lees dan onze tips voor veilige en gezellige feesten.

3 tips voor veilige feesten >”.

De website waarnaar wordt verwezen bevat onder meer volgende tekst:

“3 tips voor veilige feesten
De eindejaarsfeesten komen eraan. Lekker eten met vrienden en familie, een toost uitbrengen op het nieuwe jaar, je kijkt er vast ook al naar uit. Ben je er (nog) niet helemaal klaar voor? Lees dan onze tips voor veilige en gezellige feesten.

1. Wees voorzichtig met vuur
Kerstbomen, kerstverlichting, vuurwerk… Allemaal heel gezellig, maar jammer genoeg vaak ook de oorzaak van brand. Lees daarom deze tips:
- Neem een boom met wortel. Die is het meest brandveilig omdat die nog voldoende boomsap bevat en dus minder snel uitdroogt dan een gekapte boom.
- Is de kerstverlichting beschadigd? Koop voor alle zekerheid nieuwe lichtjes als je kortsluiting wil vermijden.
- Schakel altijd alle kerstverlichting uit als je gaat slapen of niet thuis bent.
- Steek je graag vuurwerk af (en is dat in jouw gemeente niet verboden)? Doe dat dan op een open plaats, uit de buurt van gasten, huizen, auto’s enz. Let ook op de windrichting en zorg voor een brandblusapparaat of voldoende water.
Gebeurt er toch iets? Dan kan je eventueel een beroep doen op je persoonlijke ongevallenverzekering of op je Familiale verzekering voor lichamelijke schade aan derden.
(…)

Neem geen risico
Een ongeluk is snel gebeurd, ook tijdens de feestdagen. Gelukkig bespaar je je met de optie Pack Familiale+ bij de DVV Familiale verzekering heel wat ellende. Voor slechts 25 euro/jaar vergoedt DVV dan namelijk ook de volgende schade:
- Stoffelijke schade aan tijdelijke verblijven zoals je feestzaal.
- Materiële schade aan de auto van een derde (tot max. 30.000 euro) waarvoor je optrad als BOB-bestuurder, maar een ongeluk mee veroorzaakte.
Zet geen domper op de feestvreugde en breid je DVV Familiale verzekering uit”.

Motivering van de klacht(en)

De klager heeft bezwaar tegen wat DVV volgens hem promoot met betrekking tot vuurwerk: als je vuurwerk wil afschieten, houd je best een brandblusser en water bij de hand, maar geen nood, als je een mens verwondt, een paard zich doet doodschrikken, een hond doet weglopen, een huis in brand schiet, geen enkel probleem: DVV verzekert toch alles!

Hij vindt dit een zéér gevaarlijk, zelfs ronduit onverantwoord en immoreel signaal. Dit is een kaakslag in het gezicht van hen die al grote rampen hebben meegemaakt ingevolge vuurwerk.

Standpunt van de adverteerder

/

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de e-mail waarop de klacht betrekking heeft en van de website waarnaar deze verwijst.

Zij heeft er met name nota van genomen dat onder de hoofding “3 tips voor veilige feesten” in eerste instantie onder meer wordt aangespoord om voorzichtig te zijn met vuur, waaronder vuurwerk, om vervolgens te wijzen op de voordelen van de verzekeringen van de adverteerder indien zich desondanks een schadegeval zou voordoen.

De Jury is van mening dat deze reclame geenszins mensen ertoe aanspoort om zich onvoorzichtig te gedragen met vuurwerk of risico’s te nemen die aanleiding kunnen geven tot schadegevallen, laat staan hen ertoe zou aansporen schadegevallen te veroorzaken.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: DVV
Product/Dienst: DVV Verzekeringen
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  13/12/2016