Een affiche met als slogan : “Rij properder”, “Golf BlueMotion. 115g CO2/km.”, toont de reclamefiguur “Mr Proper” die voor een garage staat en naast het voertuig van het merk dat blinkt van properheid (het voertuig glinstert). Tekst onderaan in kleine lettertjes : D’ieteren. Geef voorrang aan veiligheid. Getoond model met opties. Gemiddeld verbruik (1/100km) : 4,3 – 4,5/CO2 emissie (g/km) : 115-119. Milieu-informatie (KB 19/03/2004) : www.volkswagen.be.
Een affiche met als slogan : “Rij Properder”, Polo BlueMotion. 99g CO2/km.”, toont de reclamefiguur “Mr Proper” in rugzijde en lichtjes in profiel die het voertuig van het merk bestuurt. Tekst onderaan in kleine lettertjes : “D’ieteren. Geef voorrang aan veiligheid. Getoond model met opties. Gemiddeld verbruik (1/100km) : 3,8/CO2 emissie (g/km) : 99. Milieu-informatie (KB 19/03/2004) : "www.volkswagen.be.”.
De Jury heeft vastgesteld dat de twee affiches met als slogan “Rij properder/Roulez plus propre”, respectievelijk de volgende vermeldingen bevatten : 99 g CO2 / km voor wat de reclame voor Polo BlueMotion betreft en 115 g CO2 / km voor wat betreft de reclame voor Golf BlueMotion. De Jury heeft genoteerd dat bovenvermelde CO2 emissies de normen respecteren die overeengekomen zijn in het kader van het akkoord tussen l’ACEA et de Europese Commissie.
Rekening houdend met wat voorafgaat en het feit dat de gebruikte slogan in het kader van de reclames in kwestie (Rij properder/Roulez plus propre) geen absolute bewering uitmaken, is de Jury van oordeel dat deze reclameboodschappen niet misleidend zijn.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/ of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70