D’IETEREN – 25/10/2007

Beschrijving van de reclame

Een affiche met als slogan : “Rij properder”, “Golf BlueMotion. 115g CO2/km.”, toont de reclamefiguur “Mr Proper” die voor een garage staat en naast het voertuig van het merk dat blinkt van properheid (het voertuig glinstert). Tekst onderaan in kleine lettertjes : D’ieteren. Geef voorrang aan veiligheid. Getoond model met opties. Gemiddeld verbruik (1/100km) : 4,3 – 4,5/CO2 emissie (g/km) : 115-119. Milieu-informatie (KB 19/03/2004) : www.volkswagen.be.

Een affiche met als slogan : “Rij Properder”, Polo BlueMotion. 99g CO2/km.”, toont de reclamefiguur “Mr Proper” in rugzijde en lichtjes in profiel die het voertuig van het merk bestuurt. Tekst onderaan in kleine lettertjes : “D’ieteren. Geef voorrang aan veiligheid. Getoond model met opties. Gemiddeld verbruik (1/100km) : 3,8/CO2 emissie (g/km) : 99. Milieu-informatie (KB 19/03/2004) : "www.volkswagen.be.”.

Motivering van de klacht(en)

De CO2 is in de mode om te doen geloven dat het om milieuverontreiniging gaat. In werkelijkheid is CO2 niet vuil, het zijn al de andere gassen en afval waarover men niet spreekt die vervuilen. Het gaat hier wel om bedrieglijke reclame en manipulatie om te zeggen dat Polo properder is. Mr Proper en de slogan brengen als boodschap dat men proper kan rijden met een VW voertuig, of zelfs dat de omgeving properder wordt dankzij de wagen. Een correcte ethische boodschap zou zijn dat deze wagen toelaat om “minder vuil” te rijden.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de twee affiches met als slogan “Rij properder/Roulez plus propre”, respectievelijk de volgende vermeldingen bevatten : 99 g CO2 / km voor wat de reclame voor Polo BlueMotion betreft en 115 g CO2 / km voor wat betreft de reclame voor Golf BlueMotion. De Jury heeft genoteerd dat bovenvermelde CO2 emissies de normen respecteren die overeengekomen zijn in het kader van het akkoord tussen l’ACEA et de Europese Commissie.

Rekening houdend met wat voorafgaat en het feit dat de gebruikte slogan in het kader van de reclames in kwestie (Rij properder/Roulez plus propre) geen absolute bewering uitmaken, is de Jury van oordeel dat deze reclameboodschappen niet misleidend zijn.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/ of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: D'IETEREN
Product/Dienst: VW Polo
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  25/10/2007