D’IETEREN – 15/04/2003

Beschrijving van de reclame

Met als titel : “Kan je hart tegen een stootje ? Seat Sensation Days 28-29-30 maart”, toont de advertentie een wagen van het merk die geparkeerd staat in een park en die de aandacht trekt van een vrouw die aan het joggen is. Onderaan bevindt zich het logo van het merk gevolgd door de bewoordingen : “Seat auto emocion”.

Motivering van de klacht(en)

Dit soort van reclame is niet wenselijk want zij versterkt de begeerte die vele, vooral jonge bestuurders kunnen hebben voor het prestatievermogen en het opwindend gevoel van zogenaamd sportief rijgedrag, met alle risico’s op ongevallen en de noodlottige gevolgen van dien.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de advertentie gepubliceerd werd op de voorpagina van de kranten ter aanvulling van de eveneens aanwezige reclamebijlage van 4 pagina’s, die een jonge vrouw toont die op de cardiometer die ze tijdens de jogging gebruikt, een verhoging van haar hartslag vaststelt bij het zien van een Seat model dat geparkeerd staat (zonder bestuurder achter het stuur). Zij mag aldus niet uit haar context getrokken worden die verband houdt met een actie “opendeurdagen”. De zin « Kan je hart tegen een stootje » verwijst naar de grote aantrekkingskracht van de prijzen en condities van de verschillende modellen die in de reclamebijlage voorgesteld worden met teksten die verwijzen naar het hart.

Jurybeslissing

De Jury stelde vast dat de advertentie in kwestie niet verwijst naar de reclamebijlage van 4 pagina’s en het aldus niet onwaarschijnlijk is dat er consumenten zijn die deze bijlage met bijkomende informatie, waaruit de afbeelding afkomstig is, niet gezien of gelezen hebben.
Rekening houdend met de tekst en het visueel van de advertentie was de Jury van oordeel dat deze geen verwijzing noch derhalve enige aanzetting tot snelheid bevat, maar veeleer de emotie die het getoonde model kan teweegbrengen, in de verf wil zetten. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: D'IETEREN
Product/Dienst: Seat
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/04/2003