D’IETEREN – 10/10/2007

Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als slogan “De Audi A6. Maak uw eigen regels” toont een wagen van het merk op een rond punt in een stedelijke omgeving. Onderaan uitleg aangaande het Executive Plus Pack, voorwaarden aangaande verhuur op lange termijn, alsook het gemiddeld verbruik en de CO2 uitstoot.

Motivering van de klacht(en)

De slogan « Maak uw eigen regels » in een autoreclame is ongepast. Er wordt gesuggereerd dat men zich met een Audi A 6 niet aan de regels hoeft te houden. Bovendien wordt de auto afgebeeld in een stedelijke omgeving, met voetgangers op een zebrapad op de achtergrond. Daarnaast lijkt de auto kort door de bocht te gaan. Er gebeuren dagelijks te veel vermijdbare ongevallen om het “maken van eigen regels” te promoten.

Standpunt van de adverteerder

Het reclamebureau van de adverteerder legde uit dat zij deze titel, die gebruikt wordt in de catalogus voor dit model, hernomen heeft voor deze advertentie en dat zij niet onmiddellijk het negatieve verband tussen deze titel en het thema van de stad gelegd had. Zij verontschuldigt zich voor deze beoordelingsfout.Om alle misverstanden te vermijden heeft zij derhalve de titel gewijzigd die heden meer specifiek gericht is op het commercieel aanbod van deze advertentie : “L’Audi A 6 avec Pack Executive Plus. Plus attrayante que jamais”.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat de slogan "Maak uw eigen regels" suggereert dat men zich een rijgedrag mag aanmeten zonder de verkeers -en/of veiligheidsregels in acht te nemen, hetgeen strijdig is met art. 1, al 2 van de ICC code en art. 5,6 en 8 van de Febiac code.
De Jury heeft derhalve aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om deze reclame (Maak uw eigen regels) niet meer te verspreiden.

De Jury heeft er kennis van genomen dat de adverteerder de bovenvermelde slogan inmiddels gewijzigd heeft (Plus attrayante que jamais) en zij heeft vastgesteld dat deze versie in overeenstemming is met de wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen. De Jury dankt dan ook de adverteerder voor zijn zin voor zelfdiscipline en heeft derhalve dit dossier afgesloten.

Adverteerder: D'IETEREN
Product/Dienst: Audi A6
Media: Dagblad
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  10/10/2007