De TV-spot toont onder meer verschillende soorten brood en broden die uit een oven worden gehaald.
Voice-over:
Man: “Hoe goed eten …”
Vrouw: “… als je gek bent op brood?”
Man: “Bij Delhaize vind je brood in alle soorten: artisanaal, bio, seizoens-, familie en volkorenbrood …”
Vrouw: “Ik wil van elk brood wel een graantje, euh, sneetje meepikken.”
Man: “Of traditioneel brood met enkel natuurlijke ingrediënten. Water, bloem, gist of zuurdesem en weinig zout.”
Vrouw: “Liefst zo weinig mogelijk.”
Man: “En allemaal hier gebakken in onze eigen ovens. Meermaals per dag. Dus altijd supervers, krokant en zacht.”
Meisje: “Net als ik.”
Man: “Brood met een unieke smaak en 25% minder zout, da’s bij Delhaize.”
Tekst onderaan het scherm:
“Meer informatie over de broden in kwestie in de winkel.”
De klager haalt aan dat de adverteerder beweert de verschillende soorten brood met alleen natuurlijke ingrediënten zelf te bakken, terwijl iedereen weet dat dit brood in een industriële bakkerij in Polen wordt vervaardigd, daar wordt voorgebakken en dan, eens afgeleverd bij het betreffende filiaal, daar wordt afgebakken. Volgens hem gaat het derhalve om misleidende reclame.
De adverteerder deelde mee dat de klacht een aantal grieven aanhaalt die hem ongegrond lijken omwille van de volgende redenen:
1. De klacht geeft aan dat de broden van Polen afkomstig zouden zijn.
Dit is totaal fout en ongegrond. De nog te snijden broden zijn voor het merendeel afkomstig uit België, zoals zijn leveranciers contractueel garanderen.
Meer specifiek, op een totaal van 60 referenties van verkochte broden, zijn 54 referenties van exclusief Belgische oorsprong, ze zijn met name afkomstig van Belgische leveranciers en gefabriceerd in bedrijven gesitueerd in België. Er zijn 6 referenties die effectief uit een ander land dan België komen, namelijk 3 uit het Groothertogdom Luxemburg en 3 uit Frankrijk.
Dit lijkt de algemene boodschap van de televisiespot, volgens dewelke “brood in alle soorten” verkocht wordt, waaronder “brood van bij ons”, zonder te beweren dat 100% van de broden exclusief van Belgische origine zijn, echter niet op een belangrijke manier te veranderen.
2. De klacht maakt het verwijt dat de broden voorgebakken worden door de fabrikant en dat ze uiteindelijk worden afgebakken in de winkel.
De adverteerder betwist dit proces niet maar is van mening dat dit niet misleidend is voor de consument en evenmin aan de basis zou liggen van een of ander gebrek aan kwaliteit.
De ongesneden broden worden vers (dus niet diepgevroren) voorgebakken geleverd door de leveranciers. De verse broden worden vervolgens direct in de ovens van de winkels afgebakken. Dit proces garandeert de kortst mogelijke tijd tussen het laatste afbakken en het moment van aankoop door de klant, wat er voor zorgt dat het brood zo vers mogelijk is en de korst krokant.
Dit proces is niet abnormaal in een bakkerijproces dat verschillende baktechnieken kent (soms dubbel of drievoudig afhankelijk van de broden). Het is trouwens meer en meer gangbaar (zelfs algemeen verbreid) dat wijkbakkerijen hetzelfde proces toepassen om elke dag vers brood aan te bieden aan hun klanten.
3. De klacht lijkt de kwaliteit van de broden ter discussie te stellen.
In het algemeen waakt de adverteerder er in het bijzonder over dat hij de beste prijs-kwaliteit verhouding aan zijn klanten aanbiedt. De bewering “met enkel natuurlijke ingrediënten” slaat in de context van de televisiespot op de “traditionele” broden: “traditioneel brood met enkel natuurlijke ingrediënten, water, bloem, gist of zuurdesem en weinig zout.”
Dit deel van de spot wil het natuurlijke karakter van bepaalde broden (in dit geval de “traditionele” broden) in de kijker zetten. En het is absoluut correct dat deze broden geen additieven bevatten in hun samenstellingen.
Tenslotte klopt het dat andere broden zich ook kunnen beroepen op het kenmerk “enkel met natuurlijke ingrediënten”, zoals bijvoorbeeld het “brood van weleer”, de “traditionele witte broden”, het “volkoren panbrood”, het “bruin brood”, enz., maar jammer genoeg laat de beknoptheid van een televisiespot niet toe om alle bijzonderheden met betrekking tot de producten te verschaffen.
Op basis hiervan is de adverteerder van mening dat deze reclamespot de van kracht zijnde regels inzake reclame volledig respecteert en niet van aard is om de consument te misleiden.
De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot en de klacht die met name bedenkingen uit wat betreft de oorsprong van de broden waarvan sprake.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury er nota van genomen dat de grote meerderheid van de te snijden broden die verkocht worden door de adverteerder van exclusief Belgische oorsprong zijn, waarbij de anderen afkomstig zijn uit buurlanden, en dat zij door de leveranciers voorgebakken geleverd worden, waarbij het bakken vervolgens rechtstreeks in de ovens van de winkels wordt afgewerkt.
De Jury is derhalve van mening dat de bewering “En allemaal hier gebakken in onze eigen ovens …” niet misleidend is.
De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat de “traditionele” broden geen additieven bevatten. De Jury is derhalve van mening dat hun samenstelling als natuurlijk benoemd mag worden.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet van aard is om de consument te misleiden over de oorsprong of de bakwijze van de verkochte broden.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70