Een advertentie met als titel : « TE KOOP : supermodel », toont een jonge vrouw die een goudkleurige bikini, laarzen met naaldhakken en een petje draagt. Van kop tot teen worden verschillende lichaamsdelen vergeleken met onderdelen van een wagen :
-hoofd : “HARDTOP metaalkleur”
-nek : “OPHANGING in perfecte staat”
-hand : “HANDgeschakeld, 5 versnellingen”
-borsten : “BUMPERS in koetswerkkleur”
-buik : “INTERIEUR leder”
-billen : “ACHTERWIELaandrijving”
-knieën : “CARROSSERIE zo goed als nieuw”
-voeten : “SPORTVELGEN laagprofiel”.
Naast de afbeelding van de vrouw bevindt zich een exemplaar van het blad Autozone met daarboven de vermelding « + 4906 andere modellen ». Tekst onderaan : « Bezoek ook onze virtuele showroom www.autozone.be. Nu bij je dagbladhandelaar ».
De adverteerder liet gelden dat deze inlassing goedgekeurd werd door de manager van het afgebeelde model, maar dat hij teneinde rekening te houden met de klacht deze campagne niet meer zal gebruiken, met uitzondering van de reeds gereserveerde ruimte in de media waarvoor het materiaal reeds aangeleverd is.
De Jury is van oordeel dat deze advertentie niet van aard is dat ze de waardigheid van de vrouw aantast, maar dat de titel in combinatie met de vergelijking van bepaalde lichaamsdelen met auto-onderdelen, getuigt van een gebrek aan goede smaak. Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan uitlokken, heeft zij gemeend overeenkomstig art. 4 van haar reglement een advies van voorbehoud te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70