CUSTOMER LOYALTY PROGRAM/SANOMA – 15/04/2004

Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als titel “Happy News. Exclusief aanbod in samenwerking met Story” toont 3 aanbiedingen voor de maand maart 2004, waaronder 50% korting voor de show RIVERDANCE te Vorst Nationaal Brussel. Deze aanbieding vermeldt ondermeer het volgende: “ Happy Days en Story reserveerden exclusief voor u plaatsen op Donderdag 15 april te 20u30 en Zondag 18 april om 15 u! De lezers van Story met een Happy Days-kaart die op Vrijdag 26 maart tussen 8u en 20u tickets bestellen – via het nummer 0900-00 991 (directe code 269) met codewoord ‘Happy Days/Story' – voor bovenvermelde vertoningen krijgen 50% korting op de ticketprijs (normale prijzen: € 44,49,54,59 en 64, incl. reservatiekosten)” Onderaan de advertentie bevinden zich de logo's van de sponsors.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is oneerlijk : tijdens de telefonische oproepen in de ochtend van 26 maart werden wij aan het lijntje gehouden en na enige tijd werd het gesprek verbroken aangezien het te lang zou gaan duren. Na verschillende malen het 0900-nr te hebben gebeld, kan men zich vragen stellen over de kostprijs ervan daar er geen prijsaanduiding per minuut werd vermeld.

Standpunt van de adverteerder

De uitgever van het magazine liet gelden dat het om een advertentie gaat van Happy Days die zijn advertentieruimte persoonlijk ingevuld heeft met een speciale aanbieding voor de lezers. Het niet vermelden van de prijs per minuut zou een nalatigheid betreffen. Wat de drukte van de lijnen betreft, stelde het magazine dat dit vaak voorkomt bij dit soort van reservatielijnen, maar dat die dag toch heel veel bestellingen werden genoteerd. Vaak gaat het erom om even geduld te hebben en later nog eens te proberen. De uitgever van het magazine betreurt het dat de klaagster hem of de adverteerder niet rechtstreeks gecontacteerd heeft zodat zij haar hadden kunnen verder helpen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze advertentie het tarief per minuut niet vermeldt, hetgeen indruist tegen art. 78,8° WHPC, alsook de ethische code van de BIPT (art. 3). Zij heeft derhalve aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om er op toe te zien dat de prijsvermelding per minuut in toekomstige reclame wordt vermeld.
Daar de Jury enkel bevoegd is voor de inhoud van de reclame, behoort het haar niet toe de werkwijze van de reservatielijnen te onderzoeken.

Gevolg

De adverteerder liet gelden dat het ontbreken van het tarief per minuut een nalatigheid was en engageert zich ertoe om dit in zijn toekomstige communicatie steeds te vermelden.

Adverteerder: CUSTOMER LOYALTY PROGRAM/SANOMA
Product/Dienst: Promotioneel aanbod voor Riverdance
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Wettelijkheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  15/04/2004