De spot begint met de volgende teksten:
« Offre exceptionnelle !
(1) 1ère semaine gratuite pour la commande d’un programme de 4 semaines. Si insatisfait, retournez les 3 semaines restantes pour être remboursé (port à votre charge). Offre valable en France métropolitaine, Suisse et Belgique.
Comme j’aime
Testez une semaine gratuite (1) !
Commejaime.be
0800 10 110
Service & appel gratuits ».
VO : « Attention, voici une offre exceptionnelle. Avec Comme j’aime, testez une semaine gratuite. Chloé a perdu 5 kilos pendant sa première semaine gratuite. »
Vrouw 1 : « Si ça marche c’est top, si ça ne marche pas tant pis … on ne l’a pas payé c’est gratuit. »
Men ziet de foto van een vrouw met de vermelding “avant” en de vrouw wordt ernaast afgebeeld met de volgende teksten:
« - 5 kg en 1 semaine (2)
(2) IMC : 28,6. Perte moyenne : 6 kg en 1 mois / 11 kg en 3 mois. Etude réalisée sur 17 152 clients en interne (IMC moyen : 35,9). » en
« Si ça marche c’est top, si ça ne marche pas tant pis … on ne l’a pas payé c’est gratuit (1) ! »
Men ziet vervolgens de foto van een andere vrouw met de vermelding “avant” en de vrouw wordt ernaast afgebeeld met de volgende teksten:
« - 3 kg en 1 semaine (3)
(3) IMC : 35,6. Perte moyenne : 6 kg en 1 mois / 11 kg en 3 mois. Etude réalisée sur 17 152 clients en interne (IMC moyen : 35,9). » en
« Je me suis dit que je n’avais rien à perdre. Il fallait juste que je me laisse tenter ! »
VO : « Louise, elle, a perdu 3 kilos pendant sa première semaine gratuite. »
Vrouw 2 : « Je me suis dit que je n’avais rien à perdre. Il fallait juste que je me laisse tenter. »
De spot eindigt met de volgende teksten:
« Lancez-vous !
1 semaine gratuite (1)
(1) 1ère semaine gratuite pour la commande d’un programme de 4 semaines. Si insatisfait retournez les 3 semaines restantes pour être remboursé (port à votre charge). Offre valable en France métropolitaine, Suisse et Belgique.
0800 10 110 service & appel gratuits
Commejaime.be ».
VO : « Alors, vous aussi, lancez-vous. Et testez une semaine gratuite. Appelez toute suite le 0800 10 110, 0800 10 110 ou rendez-vous sur commejaime.be, commejaime.be. »
Volgens de klager is de reclame waarin men een jonge vrouw ziet met de tekst “J’ai perdu 5kl en 7 jours” manifest misleidend en oneerlijk.
Hij deelde het volgende mee: wetende dat een kilo vet minstens 7000 calorieën vertegenwoordigt, moet men om 5 kg te verliezen 35000 calorieën verbranden. Anderzijds, wetende dat de normale hoeveelheid calorieën die dagelijks door een vrouw wordt opgenomen zich situeert rond de 2000 calorieën, kan men hieruit afleiden dat als zij geen enkele calorie zou opnemen gedurende een week – volledig vasten -, zij 14000 calorieën zou verbranden; wat 2 kg vet vertegenwoordigt. Zij zou dus slechts twee kilo vermagerd zijn. Hij concludeert hieruit dat 5 kg afvallen in één week door gerechten te eten die voorzien zijn door de adverteerder onmogelijk is.
De adverteerder deelde vooreerst mee dat hij originele heropvoedingsprogramma’s over voedsel opstelt, die de bedoeling hebben om personen met zwaar overgewicht hun normale gewicht terug te laten bereiken. Deze programma’s bestaan uit de thuislevering van afslankingsmaaltijden en een telefonische opvolging door gespecialiseerde coaches op gebied van diëtetiek en voeding.
De betwiste spot toont twee klanten die getuigen over hun gewichtsverlies met dank aan het programma in kwestie. De adverteerder deelde mee dat het gaat om reeël gewichtsverlies vastgesteld door zijn klanten en dat hij beschikt over een schriftelijk attest van hun kant. Zijn reclame toont feiten die perfect te verifiëren en eerlijk zijn en die het resultaat zijn van getuigenissen van echte getuigen en volgens hem gaat het dus niet om misleidende reclame.
Bovendien geeft hij aan dat het gewichtsverlies waarover zijn klanten getuigen specifiek is voor elk van hen. Ze zijn verschillend van getuige tot getuige en elke getuigenis wordt vergezeld van een corrigerende vermelding onderaan het scherm die het gemiddelde gewichtsverlies dat geconstateerd werd door een representatieve steekproef van zijn klanten aangeeft (perte moyenne de 6kg en 1 mois et 11kg en 3 mois. Etude réalisée sur 17.152 clients en interne. IMC moyen 35,9). Deze corrigerende vermelding werd in Frankrijk goedgekeurd door de ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) en beantwoordt volgens hem aan de eis voor transparantie en juiste informatie voor de consument. De spot zelf was het voorwerp van een voorafgaandelijke goedkeuring in Frankrijk door het Franse zelfregulerende orgaan.
Bovendien deelde hij mee dat de programma’s die hij commercialiseert gebaseerd zijn op de combinatie en de programmatie van gerechten en op een methode van voedingsopvolging gebaseerd op aangepaste gerechten en waarvan de inname geprogrammeerd en gemotiveerd is in functie van een doel bepaald in overleg met de klant.
Het gewichtsverlies is dus niet het resultaat van de gerechten zelf, maar van hun combinatie, hun geprogrammeerde inname bepaald door diëtisten onder toezicht van een verwijzende arts. Het doel van het product is ook om zijn klanten te begeleiden met pedagogische en voedingsadviezen om het succes van deze methode te verzekeren.
Zonder dit dieetprogramma (dat bestaat uit de samenstelling van paketten en programmering), zou geen enkele klant gewicht kunnen verliezen – volgens de doelen die hij heeft vastgelegd – op basis van individuele gerechten alleen.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht die met name beweert dat zoveel afvallen als wat beweerd wordt in de spot door enkel de maaltijden van de adverteerder te eten onmogelijk is.
In dit verband heeft de Jury, na de reactie van de adverteerder, nota genomen van het feit dat het gewichtsverlies niet het gevolg is van de individuele gerechten zelf, maar van hun combinatie, van hun inname geprogrammeerd door diëtisten volgens een met de klant gedefinieerd doel en onder toezicht van een verwijzende arts. Hij merkte ook op dat het succes van de methode daarom ook afhangt van deze dieetprogrammering en van het begeleiden van cliënten met pedagogisch en voedingsadvies.
Wat de getuigenissen betreft, deelde de adverteerder aan de Jury de geschreven verklaringen mee van de twee klanten die getoond worden die getuigen over hun gewichtsverlies met dank aan het programma in kwestie.
De Jury heeft genoteerd dat deze gewichtsverliezen specifiek zijn voor ieder persoon en dat de getuigenissen vergezeld zijn van een mededeling onderaan het scherm (« Perte moyenne : 6 kg en 1 mois / 11 kg en 3 mois. Etude réalisée sur 17 152 clients en interne (IMC moyen : 35,9). »). De adverteerder verduidelijkte dat deze corrigerende mededeling goedgekeurd werd door de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité in Frankrijk (ARPP) en heeft het gunstige uitzendadvies voor de spot in kwestie vanwege ARPP doorgestuurd.
De Jury heeft tenslotte kennisgenomen van de studie die vermeld wordt in de spot, daterend uit september 2018 en gerealiseerd via gegevens verzameld bij 17.152 personen.
De Jury is van oordeel dat deze verantwoordingen en verklaringen beantwoorden aan de eisen van artikels 8 en 13 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel.
Rekening houdend met wat voorafgaat is zij eveneens van oordeel dat de tv-spot in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op deze punten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70