Onder de titel “Hyp’ deals!”, toont de advertentie 4 JBL luidsprekers, elk van een andere kleur, men daarbij de vermelding “-50% op het 2e product naar keuze” in een gele ster. Onderaan onder meer de tekst “Draagbare draadloze luidspreker Go - verschillende kleuren - Per luidspreker 27,99€”.
De klager haalde aan dat de reclame zegt “-50% op het 2e product naar keuze”. Hij is naar een winkel gegaan en deelde mee dat blijkt dat men twee luidsprekers dient te kopen en dat men kan kiezen welke kleur. Volgens hem is de reclame, die vermeldt “naar keuze”, misleidend.
De adverteerder deelde mee dat de actie betrekking had op de referentie aan 27,99€ waarbij verschillende kleurschakeringen aan de actie deelnamen.
De Jury heeft kennis genomen van de betrokken advertentie en van de actie met betrekking tot de JBL luidsprekers met “-50% op het 2e product naar keuze”.
De Jury heeft er nota van genomen dat de klant twee luidsprekers kon kopen in de kleur van zijn keuze en genieten van de prijskorting op de tweede.
Volgens de Jury wordt dit soort van korting gemeenzaam toegepast en leidt haar voorstelling in casu niet tot verwarring. Zij is met name van mening dat het aanbod “-50% op het 2e product naar keuze” duidelijk beperkt is tot de verschillende JBL luidsprekers die worden weergegeven op de betreffende pagina van de folder.
Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de reclame de producten waarop de actie betrekking heeft voldoende duidelijk vermeldt opdat de gemiddelde consument zijn aankopen met kennis van zaken zou kunnen uitvoeren.
Zij is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden wat betreft het voorwerp van de actie.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70