CAMPBELL FOODS – 27/10/2005

Beschrijving van de reclame

Een TV spot laat op achtergrondmuziek een mannenstem horen, geïllustreerd door beelden:
“Wortelen zijn goed voor de ogen” (er worden gesneden worteltjes getoond, alsook ogen in close-up).
“Tomaten dragen mee zorg voor onze huid” (er worden tomaten getoond, alsook de blote huid van een lichaam)
“Wij van Délisoup weten dat maar al te goed, vandaar onze Délisoup rijk aan groeten garantie” (verschillende groeten worden getoond die in de verpakking van het product in kwestie gezogen worden, waarna het garantielabel in beeld gebracht wordt)
“Eén portie bevat tot 75 % van de dagelijkse behoeften aan groeten” (men toont een vrouw die een kom soep drinkt, alsook de vermelding “1 portie” “75%”).
“Gezondheid. Met hartelijke groenten van Délisoup. Proef onze pompoen met koriander" (eerst toont men een kom soep met daarnaast de verpakking met juliennesoep en vervolgens komt de verpakking van de pompoensoep in beeld met daarnaast een grote pompoen).

Motivering van de klacht(en)

De reclame beweert dat één kom soep van dit merk voorziet in 75% van de dagelijkse behoefte aan groenten, terwijl de verpakking vermeldt dat een kom soep slechts in 40% van de dagelijkse behoefte aan groenten voorziet.
Deze reclame is misleidend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de bedoeling erin bestaat om de nutritionele eigenschappen van deze soepen te beklemtonen. Hij stelde dat alle verstrekte informatie in deze TV spot verifieerbaar en nutritioneel ondersteund is. De reclame stelt de soepen voor die voorzien zijn van een “rijk aan groenten” stempel. Hij legde uit dat de soepen enkel van een claim “rijk aan groenten” voorzien worden indien 1 kom meer dan ¼ van de dagelijkse hoeveelheid aan groenten bevat. Elke groentesoep bevat in functie van de gebruikte groenten een ander percentage aan groenten. Hij verklaarde tevens dat de dagelijkse hoeveelheid groenten gebaseerd is op de aanbevelingen van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie die een consumptie van 300 gr groenten per dag vooropstellen, zowel rauw als in bereidingen. Aardappelen worden niet beschouwd als een groente en in tegenstelling tot vele concurrenten telt CAMPBELL's de aardappelen niet mee in het groentepercentage. De adverteerder benadrukte dat zijn verpakkingen heel prominent en duidelijk de hoeveelheid groenten aangeven alsook een gedetailleerde nutritionele tabel van de voedingseigenschappen. De verpakking blijft voor hem dan ook het belangrijkste medium om de consumenten meer uitvoerig te informeren. De adverteerder stelde dat hij uit de klacht afleidde dat bij het snel bekijken van zijn boodschap deze niet volledig correct kan geïnterpreteerd worden. Hij liet weten veel belang te hechten aan een duidelijke communicatie en stelde daarom voor om de voice over die spreekt van tot 75% te laten ondersteunen door een super “tot 75%”, daar waar in de huidige spot enkel 75% verscheen.

Jurybeslissing

De Jury heeft nota genomen van dit voorstel om de TV spot te wijzigen door de voice-off (tot 75%-jusqu'à 75%) te ondersteunen met een super (tot 75%-jusqu'à 75%) en zij is van oordeel dat dit de duidelijkheid ten goede komt. Gelet op dit voorstel, heeft zij derhalve gemeend geen verdere opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: CAMPBELL FOODS
Product/Dienst: Délisoup
Media: TV
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  27/10/2005