De advertentie toont een boos kijkende jongeman met een T-shirt waarop een gevaarsymbool staat dat een baby afbeeldt en daarnaast de tekst “U bent niet bang van deze jongen”. Onderaan de advertentie zegt de tekst “En dat is gevaarlijk.” en wordt er gewezen op het gevaar van de steeds jongere “hackers” die als spel of met de bedoeling te schaden, door middel van meer en meer geëvolueerde technieken, een ware bedreiging vormen voor computer-netwerken. De adverteerder biedt complete oplossingen aan, om de veiligheid van netwerken te optimaliseren.
De adverteerder liet gelden dat hij ervoor gekozen heeft het probleem van de veiligheid van computernetwerken, in welk gebied hij specialist is, voor te stellen door het minst angstaanjagende aspect, nl. een kinderspel.
De Jury was van oordeel dat de advertentie een reëel risico benadrukt, doch geen gewelddadige situatie toont en geen verband houdt met de aanslag in een Amerikaanse school, dit is trouwens een geheel andere vorm van criminaliteit. Bovendien kan het afgebeelde kind gezien worden als het stereotype van het uitzon-derlijk begaafd moeilijk kind en wordt er nergens verwezen naar precieze gegevens inzake de leeftijd van informatica-delinquenten. De Jury heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70