Tegen een achtergrond van kleurrijke lijnen en vormen staat op de homepage van de website van de adverteerder “Strik je korting!” met daarnaast in een rode cirkel “tot -50% bij aankoop van 2 artikels”.
Bij doorklik komt men op de actiepagina waar bovenaan in grote letters “tot -50% bij aankoop van minimum 2 artikelen” vermeld staat, met daaronder verschillende keuzeopties en rechts in kleine letters “*zie actievoorwaarden”.
Op de pagina met de actievoorwaarden leest men het volgende:
“Decemberactie: Actie geldig in de winkel (uitgezonderd in de Brantano outlet winkels) en online van 01/12/2016 t.e.m. 02/01/2017 bij aankoop van minimum 2 artikelen en enkel geldig op de aangeduide artikelen (Tip: koop een artikel aan €1). Minimum 1 artikel moet voorzien zijn van een kortingkaartje. De korting wordt niet terugbetaald in contanten of cadeaubon. Niet cumuleerbaar met dezelfde of andere voordelen. Niet geldig bij aankoop van cadeaubonnen.”
Volgens de klager gaat het hier om misleidende reclame aangezien de korting enkel geldt op gemarkeerde artikelen. De website kondigt de promotie echter aan in kleuren en geuren. Pas bij het doorklikken naar een tweede pagina, wordt er gewag gemaakt van actievoorwaarden. Het woordje "actievoorwaarden" stond volgens hem ook in een onooglijk klein lettertype vermeld.
De adverteerder deelde mee dat bij het openen van zijn website de klant de volgende aankondiging ziet: “strik je korting”, “tot -50% procent bij aankoop van 2 artikels”.
Bij het klikken op de knop “shop nu”, komt de klant op de pagina met korting. Als tip voor het tweede product wordt vermeld “veters aan €1”, met vermelding van een knop “actievoorwaarden”. Deze actievoorwaarden zijn duidelijk omschreven.
Hij deelde ook mee dat de actie enkel online liep en niet werd bekendgemaakt via de folder. Hij is van mening dat hij de consument heel duidelijk en op een correcte manier de actie heeft toegelicht en dat er van misleiding geen sprake kan zijn.
De Jury heeft kennis genomen van de decemberactie op de website van de adverteerder met de vermelding “tot -50% bij aankoop van 2 artikels” en van de klacht die erop betrekking heeft.
Zij heeft vervolgens vastgesteld dat men bij doorklik op de actiepagina komt waar wordt verwezen naar “actievoorwaarden”.
De Jury heeft er nota van genomen dat de actievoorwaarden onder meer het volgende specifieren: “Actie geldig in de winkel (...) en online (...) bij aankoop van minimum 2 artikelen en enkel geldig op de aangeduide artikelen. (...) Minimum 1 artikel moet voorzien zijn van een kortingkaartje.”.
De Jury is vooreerst van mening dat de reclame voldoende duidelijk verwijst naar het bestaan van voorwaarden en dat deze op de website voldoende eenvoudig raadpleegbaar zijn.
Zij is bovendien van mening dat de geringe draagwijdte van de voormelde voorwaarden niet van die aard is dat de publicitaire claim van “tot -50% bij aankoop van 2 artikels” erdoor zou worden ondergraven.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op het vlak van de draagwijdte van de actie.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70