De klager verwees naar twee gelijkaardige video’s op de Facebookpagina van de adverteerder.
Een van de twee video’s toont een man die het volgende vertelt (men ziet bovenaan rechts het logo van de adverteerder):
Julien: “Hey, ik ben Julien en ik wil jullie even vertellen over hoe we het nieuwe album van onze band hebben kunnen opnemen via crowdfunding. Muziek, da’s echt ons ding, maar we hebben niet echt een zakelijke ervaring. Daarom was het ook niet zo eenvoudig om investeerders te contacteren. Maar gelukkig werden we door het crowdfundingplatform van Hello crowd! vergezeld met een coach die ons hielp onze campagne volledig op gang te krijgen. Het was communicatie, het was planning, het was coaching, het was superhandig. Bovendien kwamen we met onze crowdfunding echt in de spotlights te staan en kregen we zo steun van onze fans. Kortom, ik wil jullie echt bedanken omdat dat dankzij jullie is dat onze droom werkelijkheid is geworden. Eigenlijk moet je gewoon durven beginnen. En jij, waar wacht jij nog op?”
VO: “Hello bank!, mobile just like you.”
Tekst op het eindscherm: “De crowdfunding die goede ideeën tot leven brengt - hellocrowd.be”.
Onder de video de volgende tekst evenals het logo van de adverteerder:
“Zij deden het. Waarom jij niet?
Durf de steun van het grote publiek vragen voor de financiering van je project! Julien en z’n rockband zetten de stap en namen intussen hun eerste album op dankzij crowdfunding #HellYeah”.
De klager deelde mee dat Julien en zijn band niet bestaan. Het is een verzonnen personage met een verzonnen inhoud.
Volgens hem beweert de adverteerder dat er iets is verwezenlijkt dankzij hem maar is dat niet waar, verzonnen, gelogen en misleidend.
De adverteerder deelde mee dat Hello crowd! Een crowdfunding-platform is waar projecten werkelijkheid kunnen worden. In onderhavig geval is het verhaal slechts een illustratie die toelaat om crowdfunding en zijn voordelen meer concreet uit te leggen. Het platform kan, bijvoorbeeld, worden gebruikt om een cd te financieren. De website vermeldt een lijst van groepen die Hello crowd! met succes hebben gebruikt om hun cd te financieren.
Hij deelde tevens mee dat in de reclame acteurs werden gebruikt, net zoals in de meerderheid van de reclames. Volgens hem weet de gemiddelde Belgische consument dat het gebruikelijk is om acteurs te gebruiken in de reclames. Het feit dat het verhaal door acteurs werd verteld betekent niet dat het gaat het om een misleidende reclame. Verscheidene muziekalbums werden effectief gerealiseerd met behulp van het crowdfunding-platform.
De adverteerder toonde scènes met acteurs in een reclamevideo-formaat. De acteurs zorgen er volgens hem voor dat de verhalen realistisch en begrijpelijk zijn. Zij weerspiegelen de geest waarin en de wijze waarop hij zijn dienst aan gebruikers van het platform aanbiedt. Het is een bron van inspiratie voor hun potentiële projecten en het laat gebruikers tevens toe om hun ideeën en de reden voor hun vraag om ondersteuning voor te stellen aan potentiële contribuanten.
De Jury heeft vastgesteld dat, om promotie te voeren voor zijn crowdfundingplatform, de adverteerder video’s gemaakt heeft waarin een man met name vertelt hoe hij zijn album heeft kunnen opnemen dankzij dit platform.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat via het platform in kwestie, meerdere bands, waarnaar verwezen wordt op de website van de adverteerder, beroep hebben gedaan op crowdfunding en een CD hebben kunnen opnemen. Zij heeft er eveneens nota van genomen dat de adverteerder een beroep heeft gedaan op acteurs om deze video’s te maken om ervoor te zorgen dat de verhalen die verteld worden om crowdfunding te illustreren en uit te leggen realistischer en begrijpelijker zijn.
De Jury is vooreerst van mening dat de video’s in kwestie, op de Facebookpagina van de adverteerder en met zijn logo, duidelijk herkenbaar zijn als reclame.
Zij is tevens van mening dat de gemiddelde consument er voldoende mee vertrouwd is dat in reclamespots gebruik wordt gemaakt van acteurs om al dan niet fictieve personages uit te beelden, ook wanneer een realistische setting als illustratie wordt gebruikt zoals hier het geval is, en dat deze werkwijze in casu niet van aard is om afbreuk te doen aan de boodschap en de draagwijdte van de reclame.
Rekening houdend met wat voorafgaat evenals met het feit dat het vertelde verhaal overeenkomt met scenario’s waarbij effectief een CD werd opgenomen, is de Jury van mening dat de betrokken video’s niet van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70