De radiospot gaat als volgt (met muziek die crescendo gaat):
“Vous vous rappelez la première fois que vous avez embrassé une fille? Complètement flippé que vous étiez! Même si vous vous étiez entrainé sur votre main et votre oreiller des milliers de fois avant. Mais cette fois, c’était pour de vrai, vous avez saisi fermement sa tête des deux mains et collé votre bouche si grande ouverte que vous avez littéralement englouti tout son visage, nez compris. Et puis vous avez tourné, tourné la langue si fort que vous lui avez offert un détartrage en prime. C’est pour ça que ça s’appelle rouler une pelle d’ailleurs. Et votre cœur qui battait la chamade, mais ça avait moins à voir avec l’amour qu’avec l’adrénaline. Eh bien vous avez osé mec, vous avez emballé la Céline du 4ème derrière les auto scooters. Depuis quand vous n’avez plus ressenti ça? Investissez en ligne chez Binck. Parce que chez Binck, c’est vous qui décidez de ce que vous faites de votre argent. Surfez sur binck.be. Binck, parce que c’est votre argent.”.
De klager vindt de spot getuigen van erg slechte smaak. Hij gebruikt een woordenschat die erg expliciet en weinig aantrekkelijk is en is te horen op uren waarop, bij veel families die naar de radio luisteren, ook kinderen luisteren. Hij vraagt zich af of dergelijke uitdrukkingen gehoord moeten worden door kleine kinderen.
De Jury heeft deze reclame onderzocht op basis van de artikels 4 en 6 van haar reglement (zie www.jep.be, rubriek “Extra info – Juryreglement”) die voorzien dat in geval van onontvankelijkheid, manifeste inbreuken of manifest gebrek aan inbreuken, de adverteerder niet wordt uitgenodigd zijn standpunt over te maken.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot op een humoristische en overdreven manier verwijst naar een situatie die voor een adrenalinestoot zorgt, in dit geval een eerste kus, om promotie te maken voor online beleggen.
De Jury is van mening dat de uitdrukkingen en bewoordingen die gebruikt worden in deze reclame die een eerste kus oproept in een karikaturale context niet choquerend zijn. Volgens haar maken deze deel uit van de omgangstaal en is deze reclame niet ongepast ten aanzien van kinderen.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context is de Jury van oordeel dat de radiospot geen beweringen bevat die indruisen tegen de geldende fatsoensnormen.
Zij is eveneens van oordeel dat deze reclame niet van aard is om morele schade toe te brengen aan kinderen of jongeren.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70