BEL RTL – 10/11/2010

Beschrijving van de reclame

Tekst van de radiospot :

Voice-over : Bel RTL Comédie.
Man : Bon alors note, parce que tu dis toujours oui, oui et puis t’oublies.
Vrouw : Ca va ! J’ai laissé une fois le chat dans le micro-onde, cinq minutes, il était même pas cuit…
Man : Non mais là, c’est important, c’est pour les gens qui veulent faire partie du public de Bel RTL Comédie, pour voir en vrai Jean-Luc Fonck, Renaud Wouten, Eric De Starck et beaucoup d’autres.
Vrouw : Mais oui, je sais c’est le euh…
Man : C’est le jeudi
Vrouw : Le jeudi voilà à…
Man : C’est à 19h
Vrouw : A 19h et…
Man : Et donc envoyer ‘comédie’
Vrouw : Voilà au 3323
Man : Coût du message : 25 centimes.
Vrouw : Tu vois que je sais…
Voice-over : Bel RTL Comédie

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt dat de zin « J’ai mis le chat dans le micro-onde, après 5 minutes il n’était pas cuit » afschuwelijk is.
Ieder persoon die een beetje van dieren houdt kan slechts verafschuwd zijn door deze suggestie. Suggestie die vooral jonge kinderen kan choqueren.
Daarenboven, gelet op de banalisering van geweld ten opzichte van dieren (en mensen), vraagt de klager zich af wat er zou gebeuren als een jonge persoon die beïnvloed is door ultra gewelddadige videospelletjes (gore is één van de door hen gebruikte termen), alcohol, drugs of door de “vrienden” de kat in de microgolf oven probeert te steken (of een hondje, een hamster, of ieder ander dier). Het is niet alleen van heel slechte smaak maar ook choquerend, ziekelijk, degoutant, …

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het in feite niet over een reclame gaat, maar om een rekruteringsspot om de kans te geven aan de luisteraars om deel te nemen aan de opname van een live-uitzending van “Bel RTL Comédie”. De spot is een weerspiegeling van de uitzending, met name zoals de benaming het aangeeft, met humor getint, en dient niet letterlijk te worden opgevat.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat het gaat om een spot tijdens een reclameblok die de uitzending van Bel RTL Comédie aanprijst. De Jury bevestigt haar bevoegdheid terzake.

De Jury heeft vastgesteld dat het gaat om een gesprek tussen volwassenen dat op een humoristische manier wordt gebracht.

De Jury is van oordeel dat deze radiospot niet van aard is om aan te zetten tot geweld tegen dieren of tot laakbare gedragingen op vlak van veiligheid of maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De Jury is tevens van oordeel dat de spot van dezelfde aard is als de uitzending in kwestie en dat deze dermate absurd is dat men deze enkel figuurlijk kan opvatten.

Binnen deze context en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: BEL RTL
Product/Dienst: Bel RTL Comédies
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/11/2010